لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

گردهمايی برای حمايت از مسيحيان زندانی در نروژ


مراسمی برای حمايت از مسيحيان ايرانی‌ که در زندان‌ها مورد آزار و شکنجه قرار می‌گيرند روز شنبه هفدهم فرودین ماه مقابل سفارت ايران در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در مورد مسائلی چون وضعيت کنونی مسيحيان در ايران، حمايت از زندانيان مسيحی در ايران پرداخته و خواهان آزادی مسيحيان زندانی در ایران شدند.

در بیانیه‌ای که در این مراسم خوانده شد، گفته شده: «جامعه مسيحی ايران اکنون با تلاش برای حذف سيستماتيک و برنامه‌ريزی شده رهبران کليساهای کشور از سوی اين نهاد اطلاعاتی روبروست.»

این بیانیه می‌گوید: «انتظار می‌رود در سال ميلادی جديد اين فشارها باز هم ادامه پيدا کند و ما مسيحيان خواهان توقف آزار وشکنجه بر مسيحيان هستيم.»

در سوابق آزار مسیحیان ایران هم بیانیه یاد شده گفته است: «کشیش فرشيد فتحی از رهبران کليساهای خانگی که در موج دستگيری‌های دسته جمعی کريسمس ۲۰۱۱ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده بود، از آن تاريخ بدون هرگونه مرخصی همچنان در زندان اوين تهران به سر می‌برد.»

همچنین کشیش عابدینی که او برای ديدن اقوامش به ايران رفته بود و دراواخر تابستان ۹۱ وقتی که از ترکيه به ايران مراجعت می‌کرد تا به آمريکا برگردد، توسط ماموران جمهوری اسلامی دستگير شد.

همچنان بعد از گذشت ۴۱۰ روز از بازداشت نوکيشان مسيحی به اسامی همايون شکوهی، وحيد هکانی، مجتبی علاء الدين حسين و کوروش پرتوئی در شيراز، آنها نه آزاد و نه به طور رسمی محاکمه شده‌اند. مهرداد سجادی از اعضای کليسای امانوئل تهران از ۴ خرداد ماه در دستگیری به سر می‌برد.

بیانیه یاد شده گفته است: «ما از دولت ايران می‌خواهيم تا به نوکيشان مسيحی کشور اجازه دهد تا مطابق قوانين بين‌المللی و ايرانی بدون تهديدات و ارعاب بيشتر آزادانه مناسک مذهبی خود را انجام دهند.»
XS
SM
MD
LG