لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

«کیسه‌های خون وارداتی دردسرساز شد»


بسیاری از روزنامه‌های چهارشنبه، بیست و یک فروردین‌ماه، از جمله روزنامه‌های آرمان، ابتکار، بهار، جام جم، خراسان، جمهوری اسلامی، تهران امروز، و اعتماد عکس یا یکی از تیترهای صفحه یک را به رخداد زلزله در استان بوشهر اختصاص داده‌اند.

روزنامه ابتکار با چاپ عکسی از خرابی مناطق مسکونی در کنار عکسی از نیروگاه اتمی بوشهر در صفحه یک شماره چهارشنبه، گزارش داده است که «زلزله ۶.۱ ریشتری بوشهر ده‌ها کشته و صد‌ها زخمی» برجا گذاشته، اما «حال نیروگاه اتمی خوب است».

روزنامه اعتماد خبر داده است که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه گفت که «راه‌اندازی کارناوال و راهپیمایی انتخابات ممنوع است».

روزنامه تهران امروز نیز «هشدار انتخاباتی وزیر اطلاعات» را مورد توجه قرار داده و از قول حیدر مصلحی نوشته است که «وزارت اطلاعات با استفاده از تجربیاتی که به‌ویژه در فتنه ۸۸ به دست آورده، خود را مهیا کرده تا راه هرگونه فتنه‌گری از خارج کشور و روند تاثیرگذاری آنها را سد» و «با فتنه‌گران برخورد قاطع کند».

روزنامه جام جم گزارش داده است پس از آن که «کیسه‌های خون وارداتی دردسرساز شد»، دست‌کم «سه هزار کیسه خون وارداتی به دلیل ایجاد حساسیت در بیماران، جمع‌آوری شده است».

روزنامه شرق نیز با تیتر «روز داغ ستار بهشتی در مجلس» گزارش داده است که روز سه‌شنبه به یادآوری مرگ چهره‌های سیاسی از «هاله سحابی» گرفته تا «پروانه و داریوش فروهر»، «پاراگراف حذف شده گزارش مجلس» و «قرائت ‌نامه ستار بهشتی به رئیس اندرزگاه درباره توهین و ضرب و شتم و گلایه از بازجو» در صحن علنی مجلس از سوی علی مطهری پیوند خورد، اما در مقابل محمد مصطفی‌ نجار، وزیر کشور، هم گفت که «با عذرخواهی مشکلی حل نمی‌شود» و اکثریت مجلس نیز از توضیحات وزیر کشور «قانع شد».

زلزله در بوشهر؛ ده‌ها کشته و صد‌ها زخمی، حال نیروگاه اتمی خوب است

بسیاری از روزنامه‌های چهارشنبه بیست و یک فروردین‌ماه از جمله روزنامه‌های آرمان، ابتکار، بهار، جام جم، خراسان، جمهوری اسلامی، تهران امروز، و اعتماد عکس یا یکی از تیتر صفحه یک را به زلزله در استان بوشهر اختصاص داده‌اند.

روزنامه آرمان ضمن انتشار عکس‌هایی از ویرانی مناطق مسکونی در کنار تیتر «زلزله بوشهر» در صفحه یک، خبر داده که این زلزله دست‌کم «۳۲ کشته و ۸۵۰ زخمی» برجا گذاشته است.

روزنامه جام جم با تیتر یک «زلزله مرگبار در بوشهر»، روزنامه قانون با تیتر یک «زلزله در بوشهر» و روزنامه اعتماد با تیتر «زلزله در سرزمین دلیران تنگستان» گزارش‌هایی درباره شمار کشته‌شدگان و مجروحان، پیام تسلیت رهبر جمهوری اسلامی، و امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان بوشهر را در صفحه یک منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق نیز در صفحه یک شمار کشته‌شدگان را بیش از ۳۷ نفر اعلام کرده است. روزنامه رسالت اما خبر زلزله در بوشهر را با تیتر «کاکی در بوشهر ۶.۱ ریشتر لرزید» در کادر کوچک اخبار حوادث و در کنار خبر «حبس و تبعید مجازات عرضه‌کنندگان گوشت الاغ» منتشر کرده است.

روزنامه تهران امروز ضمن اختصاص عکس یک شماره چهارشنبه به موقعیت جغرافیایی مرکز زلزله در منطقه «کاکی» استان بوشهر تیتر «بازهم زلزله ویرانگر» به شدت زلزله روز شنبه اشاره کرده و نوشته است که «شدت زلزله به حدی بود که در کشورهای جنوب خلیج فارس مانند کویت، بحرین و عربستان نیز احساس شد». این روزنامه تاکید کرده که «همچنان بر تعداد حادثه‌دیدگان اضافه می‌شود».

روزنامه ابتکار با چاپ عکسی از خرابی مناطق مسکونی در کنار عکسی از نیروگاه اتمی بوشهر در صفحه یک شماره چهارشنبه، گزارش داده است که «زلزله ۶.۱ ریشتری بوشهر ده‌ها کشته و صد‌ها زخمی» برجا گذاشته، اما «حال نیروگاه اتمی خوب است».

به نوشته این روزنامه، «ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه عصر سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر منطقه کاکی شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزاند» و «بر اساس گزارش‌ها این زلزله در مناطق نزدیک به کانون زلزله خسارات زیاد و تلفات جانی به همراه داشته است».

روزنامه ابتکار تاکید کرده است که «شدت زلزله به اندازه‌ای بود که لرزش زمین در تمام استان بوشهر از جمله حوالی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و بخش‌هایی از استان فارس احساس شد»، اما «ساعتی پس از وقوع زمین‌لرزه فریدون حسنوند استاندار بوشهر اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر هیچ آسیبی ندیده است».

این روزنامه همچنین از قول مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در ایران، نوشته است که «کانون زلزله» روز سه‌شنبه در استان بوشهر «در نزدیکی گنبد نمک جاشک و در نزدیکی روند گسل برازجان واقع است».

روزنامه بهار تیتر دوم شماره چهارشنبه را به «عزای عمومی در بوشهر» اختصاص داده و نوشته است که «پس از این زلزله امام جمعه شهرستان بوشهر سه روز عزای عمومی در استان بوشهر اعلام کرد، همچنین گفته می‌شود که محمود احمدی‌نژاد دستور مستقیم برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان صادر کرده است».

این روزنامه از قول «مسئولان محلی منطقه کاکی» نوشته است که «نیروگاه اتمی بوشهر در این زلزله آسیبی ندیده است» اما تا شامگاه سه‌شنبه و بنار بر «اخبار رسمی» دست‌کم «۳۲ نفر جان خود را از دست داده و ۸۵۰ نفر زخمی شده‌اند».

روزنامه بهار همچنین از قول «سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نوشته است که «در این زلزله ۲۳ روستا و ۱۰ هزار نفر آسیب دیده‌اند» و استاندار بوشهر نیز گفته است که «۷۰۰ خانه تخریب شده است».

حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر، نیز به روزنامه بهار گفته است که «مرکز زلزله، روستای سنا از توابع شنبه بوده» و «در حال حاضر ۲۰ تیم امدادی، ۱۰۰ امدادگر و دو بالگرد به این منطقه اعزام شده‌اند» و «دو روستای باغان و سنا صددرصد تخریب شده‌اند».

روزنامه بهار همچنین نوشته است که «مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌ احمر از اعلام آمادگی دو کشور ترکیه و ژاپن برای کمک به زلزله‌زدگان و رد این درخواست از سوی ایران خبر داده است».

فرمانده نیروی انتظامی: راهپیمایی و راه‌اندازی کارناوال انتخاباتی ممنوع است

روزنامه اعتماد خبر داده است که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز سه‌شنبه گفت که «راه‌اندازی کارناوال و راهپیمایی انتخابات ممنوع است».

به نوشته روزنامه اعتماد، اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به این که «اولویت اول پلیس در سال جاری برگزاری انتخاباتی امن است»، گفت که «همه پیش‌بینی‌ها از جمله اشرافیت اطلاعاتی، آمادگی عملیاتی و هماهنگی با سایر سازمان‌ها انجام شده است» و «من از کاندیدا‌ها درخواست می‌کنم که از ایجاد تنش پرهیز کنند».

این روزنامه از قول فرمانده نیروی انتظامی نوشته است که «با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده شاهد حضور بیش از ۶۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌ جمهوری‌ خواهیم بود» و «بررسی‌ها نشان داده است علاوه بر حضور بالای مردم در انتخابات آتی، روحیه دشمن‌ستیزی نیز افزایش یافته و ۸۵ درصد از مردم فشار اقتصادی و گرانی را متوجه فشار دشمنان می‌دانند و به همین دلیل نیز می‌خواهند در برابر دشمن ایستادگی کنند».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «تنها پس از گذشت چند ساعت از اظهارنظر اسماعیل احمدی مقدم» درباره «ممنوع بودن کارناوال و راهپیمایی انتخاباتی»، اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون احزاب «امکان برخورداری از یارانه‌، کمک‌های قانونی و نیز حق برگزاری راهپیمایی و اجتماعات توسط احزاب» را تصویب کردند.

به نوشته این روزنامه، امیر خجسته رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفته است که علاوه بر تصویب «حق راهپیمایی احزاب»، این کمیسیون «برخورداری احزاب و تشکل‌های سیاسی از رسانه ملی» را نیز تصویب کرد و «برای نخستین‌ بار مقرر شد تا احزاب امکان استفاده متناسب و بدون تبعیض از شبکه‌های صدا و سیما را داشته باشند».

جمع‌آوری سه هزار بسته خونی وارداتی پس از بروز حساسیت در بیماران

روزنامه جام جم گزارش داده است که پس از آن که «کیسه‌های خون وارداتی دردسرساز شد»، دست‌کم «سه هزار کیسه خون وارداتی به دلیل ایجاد حساسیت در بیماران، جمع‌آوری شده است».

این روزنامه با اشاره به این که «کیسه‌های خونی حساسیت‌زا، خون بیماران تالاسمی در شیراز را توی شیشه کرد و با ایجاد علائم حساسیت در این بیماران جمع‌آوری شد» گزارش داده است که «کیسه‌های خونی که از فروردین سال جاری در اختیار این بیماران قرار گرفته باعث بروز علائم حساسیت در آنها شده است و برخی از بیماران که از این کیسه‌ها استفاده کرده‌اند دچار مشکلاتی نظیر علائم حساسیت پوستی و در برخی موارد شدید علائم تنفسی، تپش قلب و ضعف عضله شده‌اند».

روزنامه جام جم از قول علیرضا صحراگرد، رئیس اداره امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نوشته است که «این کیسه‌های خونی در شیراز و بندرعباس مورد استفاده قرار گرفت» و «شیراز نخستین جایی بود که بیماران به آن واکنش دادند البته این محصولات، با فناوری روز دنیا تهیه شده بود، اما در برخی از بیماران واکنش‌هایی ایجاد کرده است».

این روزنامه همچنین نوشته است که علیرضا توسلی مدیر انتقال خون استان فارس نیز گفته است که «ممکن است برخی محصولاتی که وارد کشور می‌شود مشکلاتی نیز داشته باشد و اگر گزارشی در اختیار ما قرار گیرد ما نیز گزارش‌ها را به ستاد مرکزی انتقال خون کشور منعکس می‌کنیم و آنها نیز سیاست‌های خرید خود را عوض می‌کنند».

به نوشته روزنامه جام جم، «بیماران مدعی هستند که این کیسه‌ها از سنگاپور وارد کشور شده است»، اما محمد فرانوش، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون، گفته است که «تصور بیماران مبنی بر این که تولیدکننده اصلی کیسه‌ها، کشور سنگاپور بوده درست نیست و آنها در حقیقت تولید شرکت جی‌‌ام‌اس ژاپن است که سنگاپور امتیاز تولیدش را گرفته است».

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به این که «ایران از حدود یک دهه پیش این کیسه‌ها را از سنگاپور می‌خریده و در این مدت، کیسه‌ها هرگز اشکالی نداشته است»، گفته است که «کیفیت این کیسه‌ها در دوره‌ای هشت تا ده روزه در آزمایشگاه کنترل کیفی سازمان انتقال خون سنجیده می‌شود» و «کیسه‌های خونی که ایجاد حساسیت کرده نیز در این آزمایشگاه بررسی شده بود و از نظر کار‌شناسان مشکلی نداشت».

مجید آراسته، رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، ضمن تاکید بر این که «شرکتی که سازمان انتقال خون، کیسه‌ها را از آن خریده، جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کیسه‌های خون در دنیاست»، به روزنامه جام جم گفته است که «از میان چند هزار کیسه‌ای که وارد کشور شده است، شماری از آنها به شکل تصادفی برای سنجش کیفیت انتخاب می‌شود و ممکن نیست همه آنها، از نظر کیفی در آزمایشگاه قابل سنجش باشد و ظاهرا کیسه‌های حساسیت‌زا جزء همان‌هایی بوده که از نظر کیفی سنجش نشده است».

مریم یوشی‌زاده گزارش‌نویس روزنامه جام جم یادآوری کرده که «در ایران حداقل به ۲.۵ میلیون کیسه خون در سال نیاز است»، اما «تنها کارخانه تولیدکننده کیسه خون ایران حداکثر دو میلیون کیسه خون در سال تولید می‌کند» که «بخشی از این محصولات به خارج از کشور نیز صادر می‌شود» و درعوض ایران سالانه مقداری کیسه خونی وارد می‌کند که آخرین مناقصه آن برای واردات ۲ میلیون کیسه خونی در ماه‌های پایانی سال ۹۱ برگزار شد.

روزنامه جام جم تاکید کرده که «این حادثه فقط در یکی از شهرهای کشور، شیراز، اتفاق افتاده اما زنگ خطری است برای سازمان انتقال خون که مسئولیت نظارت بر کیفیت این محصولات را بر عهده دارد»، هشدار داده که «شاید بار دیگر این اتفاق در کشور تکرار شود و حتی تلفات جانی داشته باشد».
XS
SM
MD
LG