لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

باهنر: بزرگتر از احمدی‌نژاد هم نتوانستند انتخابات را به تعویق بیاندازند


محمدرضا باهنر می‌گوید احمدی‌نژاد از دخالت درباره ردصلاحیت احتمالی نامزد مورد نظر خود ضرر می‌کند.
محمدرضا باهنر می‌گوید احمدی‌نژاد از دخالت درباره ردصلاحیت احتمالی نامزد مورد نظر خود ضرر می‌کند.
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران، به محمود احمدی‌نژاد هشدار داده که فکر «مانع‌تراشی» در مسیر انتخابات ریاست جمهوری را از سر بیرون کند و در صورت ردصلاحیت «نامزد مورد نظر» خود در «مقابل نظام» نایستد.

آقای باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی که روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین، منتشر شد اظهار داشت که محمود احمدی‌نژاد از دخالت درباره ردصلاحیت احتمالی نامزد مورد نظر خود «ضرر می‌کند» و هم این‌که به نظام جمهوری اسلامی ضرباتی را وارد می‌آورد.

به گفته وی، البته حکومت ایران با چنین حوادثی «دچار بن‌بست نخواهد شد، ولی حیف است و نباید چنین اتفاقی رخ بدهد».

مسئله ورود اسفندیار رحیم‌مشایی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و رد صلاحیت احتمالی او توسط شورای نگهبان در هفته‌های اخیر موضوع تحلیل‌های بسیاری در ایران بوده است.

حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفندیار رحیم‌مشایی را سردسته جریانی سیاسی و عقیدتی می‌نامند که به گفته آنها، «جریان انحرافی» در نظام جمهوری اسلامی است.

دیدگاه های آقای مشایی درباره امام دوازدهم شیعیان و تاکید بر «مکتب ایرانی» به جای «مکتب اسلامی» به‌ویژه، مورد انتقاد اطرافیان آیت‌الله خامنه‌ای بوده است و از این رو احتمال رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در صورت نامزدی در این انتخابات قوت گرفته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که محمود احمدی‌نژاد احتمالا در برابر این روند خواهد ایستاد.

با این حال محمدرضا باهنر تاکید کرده است که آقای احمدی‌نژاد «توانایی ایستادگی در مقابل نظام را ندارد».

او با اشاره به «مانع‌تراشی» احتمالی محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری انتخابات گفت: «خیلی بزرگ‌تر از احمدی‌نژاد دلشان می‌خواست انتخابات یک ‌روز به تعویق بیفتد، اما نتوانستند. تاکنون حتی یک روز انتخابات در جمهوری اسلامی به تاخیر نیفتاده است و حتما هم در آینده این خواب‌ها تعبیر نخواهد شد.»

مصباح یزدی: سران اصلاحات قطعا ردصلاحیت می‌شوند

در همین حال محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون سرشناس محافظه‌کار، درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به اصلاح‌طلبان هشدار داده و گفته که آنها «شانس برنده شدن ندارند».

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، آقای مصباح یزدی که از او به عنوان یکی از تئوریسین‌های حکومت ایران نام برده می‌شود، گفت که سران اصلاح‌طلبان در صورت نامزدی در انتخابات «قطعا ردصلاحیت می‌شوند» و از این رو آنها «دنبال فردی هستند که سابقه خوبی داشته باشد و رای بیاورد، اما بعید است مردم به آنها اقبال داشته باشند».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که برخی از گروه‌ها و جریانات اصلاح‌طلب از محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران برای حضور در انتخابات دعوت به‌عمل آورده‌اند و بازار گمانه‌زنی در این‌باره رونق گرفته است.

با وجود این، آقای خاتمی تاکنون برای نامزدی در انتخابات ابراز علاقه‌ نکرده و به این دعوت‌ها پاسخی نداده است.

آقای مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به‌ انتقاد از کسانی پرداخته که به گفته وی، «دم از وحدت می‌زنند» و آنها را در شمار افرادی توصیف کرد که «از همه جا شکست می‌خورند و هیچ جایی راهشان نمی‌دهند، حتی در نمازجمعه».

او اگرچه از هیچ کسی نام برده، با این حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس تشخیص مصلحت نظام، از چهره‌هایی است که در سال‌های اخیر بارها از لزوم تشکیل دولت وحدت ملی سخن گفته است.

آقای هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به دلیل مواضع خود در آخرین نمازجمعه‌اش هدف حملات هواداران رهبر جمهوری اسلامی قرار داشته است.

آخرین بار که او امامت جمعه شهر تهران را عهده‌دار شد تیرماه ۱۳۸۸ و پس از اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن نمازجمعه خواستار آزادی زندانیان سیاسی، رفع توقیف مطبوعات و باز شدن فضای سیاسی کشور شد.

فرمانده نیروی انتظامی: كارناوال انتخاباتی ممنوع است

در فاصله دو ماه تا برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرمانده پلیس ایران نیز از ممنوعیت «کارناوال و راهپیمایی انتخاباتی» سخن گفته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، اسماعیل احمدی‌مقدم روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، تاکید کرد که اقدامات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات باید هم‌سو با تصمیمات کمیته‌های وزارت کشور و ستاد انتخابات باشد و از این رو «راه‌اندازي كارناوال و راهپيمايي انتخابات ممنوع است».

به گفته او، نظرسنجی‌ها حکایت از حضور بیش از ۶۵ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری دارد و نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد «روحیه دشمن‌ستیزی مردم هم افزایش پیدا کرده است» به‌طوری که «۸۵ درصد مردم فشار اقتصادی و گرانی را متوجه دشمنان می‌دانند».

آقای احمدی‌مقدم در نهایت اعلام کرد که اولویت اول پلیس ایران در سال جاری «برگزاری انتخاباتی امن» است و این‌که «همه پیشی‌بینی‌ها» دراین‌باره انجام شده است.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد امسال برگزار می‌شود در حالی که بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات دوره قبل همچنان در زندان هستند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب آن انتخابات نیز در حصر خانگی به‌سرمی‌برند.
XS
SM
MD
LG