لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

حسن روحانی به‌طور رسمی وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شد


حسن روحانی از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود.
حسن روحانی از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود.
حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنج‌شنبه، ۲۲ فرودین، به‌طور رسمی اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خواهد بود.

به گزارش سایت‌های خبری ایران، آقای روحانی که در جمع حامیان خود سخن می‌گفت، وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات «دولت تدبیر و امید» را تشکیل خواهد داد و نیز منشور حقوقی شهروندان را تدوین می‌کند.

او همچنین گفت که محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، روسای جمهور پیشین ایران، در این انتخابات به‌طور حتم نامزد نخواهند شد.

بر اساس این گزارش، آقای روحانی در نطق اعلام نامزدی خود محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت ایران را شدیدا مورد انتقاد قرار داد و «معضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی» را متوجه مدیریت او دانست.

او با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و مواجهه دولت محمود احمدی‌نژاد با آن، اظهار داشت: «همین مدیریت بود که تحریم‌ها را به سخره گرفت و آنها را کاغذ پاره نامید. می‌توانستیم تحریم‌ها را تقلیل دهیم.»

به گفته این چهره سیاسی، مدیریت اقتصادی کشور «پیام ضعف» می‌دهد و نشانه آن نیز «تورم بالای ۳۰ درصد، کاهش قدرت خرید پول ملی به کمتر از نصف، بیکاری بالای ۱۳ درصد و رشد اقتصادی صفر و یا منفی» است.

آقای روحانی همچنین از «کمرنگ» شدن ارزش‌های اخلاقی در کشور انتقاد کرد و گفت که جامعه به سمت «بی‌اعتمادی و عدم رضایت» پیش می‌رود.

حسن روحانی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود. او در مصاحبه‌ای که به‌تازگی با وبسایت «خبرآنلاین» انجام داده است، می‌گوید در مسائل سیاست داخلی، اقتصاد و فرهنگ نظرات مشترک فراوانی با آقای هاشمی رفسنجانی دارد و نقش کنونی او را در حکومت ایران «تاثیرگذار» ارزیابی می‌کند.

گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که در مراسم اعلام نامزدی آقای روحانی، یاسر و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی حضور داشتند.

در همین حال،سایت «بازتاب امروز» به نقل از یک «منبع نزدیک به هاشمی رفسنجانی» نوشته که «حضور دو تن از فرزندان رفسنجانی در مراسم کاندیداتوری روحانی به معنای منتفی شدن کاندیداتوری هاشمی و حمایت وی از حسن روحانی نیست».

این سایت افزوده است: «آیت الله هاشمی رفسنجانی تصمیم گیری قطعی درباره کاندیداتوری خود در انتخابات را منوط به شرایط کشور نموده و تصریح کرده اند که در صورت وجوب عینی کاندیدا خواهند شد. بنابراین این که برخی از افراد به دلیل کاندیداتوری و یا فعالیت در ستاد کاندیداها اظهار کنند هاشمی قطعا کاندیدا نخواهد شد،بی اساس است».

حسن روحانی؛ «چهره‌ای میانه رو»

حسن روحانی در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین خود را چهره‌ای «میانه‌رو» معرفی کرده که حمایت گروه‌ها و احزاب میانه‌روی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را با هم دارد و می‌گوید: «در طول زندگی سیاسی‌ام همیشه با معتدل‌های دو جناح رابطه خیلی خوب و نزدیکی داشتم، چه میانه‌روهای اصول‌گرا و چه میانه‌روهای اصلاح طلب. به اعتقاد من همین میانه‌روها که اکثریت جامعه ما را تشکیل می‌دهند، از نامزدی چهره‌های میانه‌رو استقبال می‌کنند و نامزدشان کاندیدایی خواهد بود که مشی اعتدال در دهه‌های گذشته داشته است.»

تاکنون دو حزب اصول‌‌گرای «وفاق ملی» و حزب میانه‌رو «اعتدال و توسعه» از حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دعوت کرده‌اند، اما او امیدوار است که در آینده گروه‌ها و احزاب دیگری به این دو بپیوندند.

حسن روحانی که متولد ۱۳۲۷ در سرخه سمنان است، پیش از این نایب رییس مجلس چهارم و پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود.

وی تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد مذاکره کننده ارشد ایران با قدرت‌های جهانی در پرونده هسته‌ای تهران بوده است. آقای روحانی رياست هیات مذاکره کننده ايران با بريتانيا، فرانسه و آلمان را در سال ۱۳۸۲ بر عهده داشت که پس از آن تهران پذيرفت تا فعاليت‌های غنی‌سازی در تاسيسات نظنز را بين سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ متوقف کند.
XS
SM
MD
LG