لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

مجازات محکوم در مریوان:‌ گرداندن با لباس زنانه قرمز


اعتراض زنان مریوان به گرداندن محکوم با لباس زنانه
اعتراض زنان مریوان به گرداندن محکوم با لباس زنانه
روز دوشنبه گذشته مأموران نیروی انتظامی یک شهروند مریوانی را با لباس زنانه در سطح شهر گرداندند. از این صحنه فیلم‌هایی در فضای اینترنت منتشر شده که نشان‌ می‌دهد یک مرد متهم با روسری و لباس قرمز زنانه در خیابان‌ها گردانده می‌شود.

یک روز بعد از این جریان، شماری از مردم مریوان در اعتراض به «گرداندن یک متهم مرد با لباس قرمز زنانه» تجمع اعتراضی برگزار کردند. خبرها حاکی از این است که این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی به پایان رسیده است.

رادیوفردا درباره این موضوع با سامان رسول‌پور گفت‌وگو کرده است، روزنامه‌نگار در سوئد، که این موضوع را پی‌گیری کرده است:

سامان رسول‌پور: دادگاهی در مریوان یک چنین حکمی برای سه نفر صادر کرده است. دقیقا مشخص نیست این افراد چه کاری کرده‌اند، ولی گفته می‌شود که یک نزاع خانوادگی بوده و این افراد محکوم شده‌اند و در آن حکمی که دادگاه صادر کرده، مجازات نمایش در سطح شهر با لباس زنانه در نظر گرفته شده است.

این حکم برای سه نفر صادر شده، اما روز دوشنبه حکم یکی از این متهمین اجرا شده و در سطح شهر توسط نیروی انتظامی گردانده شده و با توجه به عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده این فرد را با روسری قرمز در سطح شهر گردانده‌اند.



شما تاکید کردید که این مجازات به شکل رسمی و با حکم دادگاه انجام شده است. آیا تا به حال سابقه داشته است که تا به حال چنین اقدامی در منطقه کردستان اتفاق افتاده باشد؟

نه تنها تا آنجایی که من می‌دانم چنین اقدامی سابقه نداشته است، بلکه حتی رفتار نیروی انتظامی در شهرهای کردنشین به نسبت جاهای دیگر ایران خیلی محتاطانه‌تر بوده است. به این دلیل که معمولا مردم آن منطقه واکنش سریع‌تری در مقایسه با سایر مناطق کشور نسبت به برخورد نیروی انتظامی انجام می‌دهند و معمولا در کردستان طرح‌هایی مثل مبارزه با اراذل و اوباش یا ارتقای سطح امنیت اجتماعی و این مسائلی که عنوان می‌کنند، با آن شدتی که در جاهای دیگر پیگیری می‌شود، به خاطر واکنش و اعتراض مردم صورت نمی‌گیرد.

چه نوع واکنشی مد نظر شماست؟

بار‌ها اتفاق افتاده که نیروهای انتظامی خواسته‌اند با کسانی که از دید آنها بدحجاب بوده‌اند، برخورد کنند، ولی مردم در سطح شهر نسبت به واکنش نیروی انتظامی اعتراض کرده‌اند و مشخصا اجازه بازداشت آن افراد توسط نیروی انتظامی را نداده‌اند و منجر به بروز درگیری‌هایی در سطح خیابان‌ها شده است. به دلیل همین بالا بودن هزینه برخورد با چنین مسائلی در کردستان همیشه نیروی انتظامی را کمی محتاط‌‌تر کرده است.

نمی‌گویم که به شکل مطلق برخوردی وجود ندارد، ولی این برخورد‌ها خیلی حساب‌شده‌تر، محدود‌تر و با احتیاط بیشتر در منطقه کردستان انجام می‌شود.

برخی از زنان مریوان اعلام کرده‌اند که این کار بی‌حرمتی به زنان است و نسبت به انجام آن اعتراض کرده‌اند. فیلم‌هایی منتشر شده است که تعدادی از زنان در مریوان به شکل راهپیمایی در برخی از خیابان‌های این شهر در حال اعتراض به این موضوع هستند. از جمله انجمن زنان مریوان هم این شرایط را یک بی‌حرمتی به زنان تلقی کرده است. این اعتراض‌ها به نظر شما چطور شکل گرفته است؟

اصل اعتراض‌های انجام شده یک روز پس از این رویداد بوده است، یعنی روز سه‌شنبه تعدادی از مردم که مشخصا تعداد خانم‌ها خیلی بیشتر بوده است در یکی از خیابان‌های شهر مریوان تجمع کرده‌اند و اتفاقا هم لباس‌های قرمز به تن کرده و از این طریق خواسته‌اند بگویند که این رفتار توهین‌آمیز بوده و اعتراض خودشان را هم به این شکل برخورد با متهمان ابراز کرده‌اند.

مشخص نیست این افراد معترض بر اساس فراخوان یک نهاد خاصی تجمع کرده‌اند یا خیر؟ هیچ بعید نیست که به اشکال دیگری اعتراض خودشان را نشان بدهند.

البته در این مورد خاص دوستانی که در مریوان حضور داشته و اطلاع داده‌اند، گفته‌اند که نیروی انتظامی بلافاصله با این تجمع‌کنندگان برخورد کرده و ظاهرا این تجمع خیلی زود با دخالت نیروی انتظامی خاتمه یافته است.
XS
SM
MD
LG