لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

اوباما: استفاده از سلاح شيميايی در سوريه بازی را عوض می‌کند


باراک اوباما طی دیدار با ملک عبدالله بار دیگر به سوریه هشدار داد
باراک اوباما طی دیدار با ملک عبدالله بار دیگر به سوریه هشدار داد
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز جمعه ششم ارديبهشت به بشار اسد هشدار داده است که استفاده از سلاح شيميايی در جنگ داخلی سوريه باعث «تغيير» سياست آمريکا در قبال بحران سوريه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما که يک روز پس از اظهارات وزير دفاع آمريکا مبنی بر استفاده احتمالی حکومت سوريه از سلاح شيميايی صحبت می کرد، گفته است: هنگامی که توپ و خمپاره بر سر مردم شليک می‌شود و غير نظاميان کشته می‌شوند، اين بسيار وحشتناک است، استفاده از تسليحات کشتار جمعی عليه مردم عبور کردن از خطی دیگر، یعنی خط عرف و قوانين بين‌المللی است.

باراک اوباما باراک اوباما که در جريان ديدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن، در کاخ سفيد صحبت می کرد، ‌افزود:«چنين (اقدامی) بازی را عوض خواهد کرد.»

بااين حال رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است، در اين زمينه می‌بايست تحقيقات کامل انجام شود.

باراک اوباما گفته است: همه می دانيم که نمی‌توانيم نظاره گربايستيم و اجازه بدهيم و سلاح هايی مانند سلاح های شيميايی عليه مردم استفاده شود.

آقای اوباما همچين گفته است: اطلاعاتی که تا کنون بدست آمده ارزيابی‌های اوليه هستند و آمريکا در همکاری با متحدان خود تلاش خواهد کرد در کوتاه‌ترين مدت ممکن در باره موضوع استفاده سوريه از سلاح‌های شيميايی به پاسخ نهايی و قطعی دست يابد.

اين در حالی است که حکومت سوريه روز جمعه استفاده از سلاح شيميايی را رد کرد.

باراک اوباما تابستان گذشته نیز گفته بود که استفاده از سلاح شيميايی در سوريه «خط قرمز» آمريکا است.

کاخ سفيد آمريکا، پنجشنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد، سازمان‌های اطلاعاتی‌اش با اتکا به برخی شواهد احتمال می‌دهند که دولت سوريه به شکلی محدود از جنگ‌افزار شيميايی در نبرد با مخالفان خود، استفاده کرده است.

با اين وجود کاخ سفيد تاکيد کرده بود اين موضوع نيازمند حقايق « قابل اعتماد و اتکای» بيشتر است تا بتواند اقدام‌های لازم را برپايه آن انجام داد.

طی روز های اخير مقام های اسرائيل،‌بريتانيا و آمريکا گفته‌اند که شواهد حاکی است که سلاح‌های شيميايی مانند گاز اعصاب سارين در سوريه استفاده شده است.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا نيز روز جمعه گفت: شواهدی محدود ولی رو به افزايش در مورد استفاده از سلاح شيميايی در جنگ داخلی سوريه وجود دارد.

ديويد کامرون گفته بود: «آنچه که ما در سوريه شاهد هستيم بسيار تکان‌دهنده و نگران‌کننده است. اين جنايت جنگی است و بايد آن را بسيار جدی گرفت.»

آقای کامرون افزود که دولت او سعی می‌کند که با دقت و احتياط لازم در این زمینه عمل کرده و شواهد خود را با اطلاعات کشورهای هم‌پيمان بسنجد.

وی افزود که نظر باراک اوباما در مورد اينکه استفاده از سلاح شيميايی خطر قرمز جامعه بين‌المللی است کاملا درست است.

دولت‌های بريتانيا و آمريکا از حکومت سوريه خواسته‌اند که به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه دهد تا در مورد احتمال و چگونگی استفاده از سلاح‌های شيميايی در آن کشور تحقيقات لازم را انجام دهند.
XS
SM
MD
LG