لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

نتانیاهو: ایران هنوز از خط قرمزی که کشیدم نگذشته است


مهرماه گذشته نخست وزیر اسرائیل در نشست سازمان ملل خط قرمز مورد نظرش را نشان داد
مهرماه گذشته نخست وزیر اسرائیل در نشست سازمان ملل خط قرمز مورد نظرش را نشان داد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت ایران هنوز از خط قرمزی که او در سازمان ملل ترسیم کرد، نگذشته است.

مهر ماه گذشته در نشست همگانی سازمان ملل متحد، نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن کاغذی که بر روی آن به شکل ساده یک بمب نقاشی شده بود، آنچه را «خط قرمز برنامه اتمی ایران» عنوان کرد، نشان داد.

به گزارش جروزالم پست، در دیدار احزاب ائتلافی اسرائیل در پارلمان آن کشور، نتانیاهو گفت تهران هنوز از خط قرمزی که گفته‌ام نگذشته است ولی به آن نزدیک می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل در نشست مهم ماه گذشته سازمان ملل از جامعه جهانی نیز خواسته بود برای برنامه اتمی ایران خط قرمز تعیین کنند. در همان زمان گفت که بنا بر پیش‌بینی دولت او، ایران تا «بهار یا تابستان آینده» به اوانیوم غنی‌شده لازم برای تولید بمب اتمی دست پیدا می‌کند.

گفته‌های تازه نخست وزیر اسرائیل در میانه بهار امسال، اشاره او به همان گفته‌ها در سازمان ملل متحد است.

سخنان روز گذشته بنیامین نتانیاهو زمانی عنوان می‌شود، که انتقادها از او در اسرائیل، در مورد گفته‌هایش پیرامون ایران و برنامه اتمی آن کشور بالا گرفته است.

گروهی از مقام‌های قبلی اسرائیل، از جمله اهود المرت، نخست وزیر پیشین، از سياست‌های بنيامين نتانياهو در مورد برنامه هسته‌ای ايران و نیز جلوه دادن آن به عنوان «خطری حياتی» برای اسرائيل به شدت انتقاد کرده‌اند.

در عین حال يک فرمانده ارشد پيشين اسرائيلی نيز هفته گذشت گفته بود که ايران پيشاپيش از «خط قرمز» تعيين شده اسرائيل آن عبور کرده است. این ژنرال ارتش اسرائیل با بیان این مطلب، از تعیین خط قرمز انتقاد کرده و گفته بود این رویه دست دولتمردان را می‌بندد.

اسرائیل و کشورهای غربی ایران را متهم کرده‌اند که در مورد برنامه اتمی خود صداقت ندارد و در پی ساخت سلاح هسته‌ای است. تهران هموراه این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که برنامه اتمی‌اش تنها مقاصد صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

ایران و اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها به شکل زبانی یکدیگر را تهدید کرده‌اند که موضوع برنامه اتمی از جمله مهم‌ترین دلایل این تهدیدهای لفظی بوده است.
XS
SM
MD
LG