لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

اوباما: هنوز مطمئن نیستیم چه کسی از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که این کشور شواهدی دال بر به‌کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه در اختیار دارد اما هنوز به‌طور قطع مشخص نیست این سلاح‌ها چگونه و از طرف چه کسی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما که سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزوده است: «همچنان سئوال‌هایی درباره طرفی که از این جنگ افزار‌ها استفاده کرده، وجود دارد.»

او ادامه داده است: «چنانچه به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط دولت سوریه اثبات شود، آمریکا سیاست‌های خود را درباره تحرک در سوریه بازبینی خواهد کرد.»

رئیس جمهوری امریکا گفته است: «همچنان سئوال‌هایی درباره چگونگی به کارگیری این جنگ افزار‌ها، زمان آن و طرف مسئول به‌کارگیری آن وجود دارد.»

او همچنان تاکید کرد که به‌کارگیری جنگ افزارهایی شیمایی در سوریه «اصول بازی» در منطقه را تغییر خواهد داد. او گفت که جامعه جهانی باید به این ارزیابی، «اعتماد کامل» داشته باشد.

اوباما افزود راهکارهای در سر دارد که نمی‌خواهد در حال حاضر از آنها پرده بردارد. او خاطرنشان کرد که سال گذشته به وزارت دفاع آمریکا دستور داده یک طرح نظامی احتیاطی برای تعامل با بحران سوریه، تهیه کند.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط دولت سوریه «خط قرمز» توصیف کرده بود.

از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به کارگیری جنگ افزار شیمیایی در سوریه را «خط قرمز» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صالحی گفته است: «ما همواره تاکید کرده‌ایم که استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی که باشد خط قرمز ما است و این موضوع را در نامه‌ای به بان‌کی‌مون نیز مطرح کرده‌ایم. ایران درباره استفاده از هرنوع سلاح کشتار جمعی، نه فقط استفاده بلکه تولید، انباشت و استفاده از آن مخالف است این پیام صریح ایران و فتوای مقام معظم رهبری است که تولید، انباشت و به کارگیری سلاح کشتار جمعی حرام است این اساس و اصول سیاست‌ خارجی ما در مورد سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی است و اگر هر کسی از این سلاح استفاده کند قطعا با آن مخالفیم.»

تعلیق پروازهای روسیه بر فراز سوریه

از سوی دیگر، خبرگزاری اینترفکس گزارش داد که روسیه، پرواز هواپیماهای غیر نظامی خود بر فراز سوریه را به حال تعلیق درآورده است.

هیات پروازهای فدرال روسیه سه‌شنبه اعلام کرد که پرواز هواپیماهای خطوط هوایی روسیه به کشور سوریه قطع شده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شده است که روز دوشنبه، دو موشک زمین به هوا به سوی یک هواپیمای مسافربری روسی که بر فراز روسیه در حال پرواز بود، شلیک شد. هنوز مشخص نشده اچه طرفی این موشک‌ها را شلیک کرده است. این موشک‌ها به هواپیما اصابت نکردند.
XS
SM
MD
LG