لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

شورای نگهبان: حضور احمدی‌نژاد در وزارت کشور تخلف قانونی است


محمود احمدی‌نژاد روز شنبه، در اقدامی بی‌سابقه، اسفندیار رحیم مشایی را برای ثبت‌نام در رقابت‌های ریاست‌جمهوری همراهی کرد.
محمود احمدی‌نژاد روز شنبه، در اقدامی بی‌سابقه، اسفندیار رحیم مشایی را برای ثبت‌نام در رقابت‌های ریاست‌جمهوری همراهی کرد.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید بر اساس ماده ۶۸ قانون انتخابات، حضور رئیس‌جمهوری در وزارت کشور و معرفی یکی از کاندیداها، تخلف محسوب می‌شود و مراتب نیز به قوه قضاییه اعلام خواهد شد.

آقای کدخدایی، این سخنان را روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه و پس از برگزاری جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است.

براساس ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:55 0:00
لینک مستقیم


دو نماینده مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه به همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی در جریان ثبت نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داده‌اند.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: «با توجه به اینکه احمدی‌نژاد روز گذشته شأن ریاست جمهوری را زیر سوال برده است، وقت آن رسیده است که عدم کفایت وی را اعلام کنیم.»

احمد توکلی، نماینده تهران نیز روز یکشنبه در تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس گفت: «آقای رئیس جمهور بر خلاف سوگند و برخلاف رفتار تمام روسای جمهور سابق ایران رفتاری شبیه پادشاهان مستبد داشتند که برای حفظ قدرتشان جانشین تعیین می‌کنند.»

اشاره این دو نماینده مجلس شورای اسلامی به همراهی روز شنبه محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت‌نام در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری است.

به گفته آقای قاضی‌پور، محمود احمدی‌نژاد از امکانات دولتی استفاده کرده و در وزارت کشور همراه کاندیدای مطرح خود حضور یافته است و این یعنی اینکه «برخورد ناشایست» انجام داده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرسیده است: «در کدام یک از انتخابات، رئیس جمهورهای قبلی همراه با کاندیدای انتخابات در وزارت کشور حضور می‌یافتند که ایشان این کار را کرد؟»

احمد توکلی، نماینده تهران نیز گفته است: «خرج کردن قوه مجریه برای این داوطلب خیانت و قدرت طلبی است.» او در ادامه از علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خواست تا «در قبال این موضوع موضع گیری کند».

این نماینده مجلس که از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، گفته است: «رئیس جمهور در سفرهای استانی فرد مورد علاقه خود را همراه می‌برند و از وی تجلیل می‌کنند و دیروز نیز تمام قوه مجریه را به پای آن داوطلب مورد بحث ریختند و اعلام کردند تمام نقطه قوت قوه مجریه به پای این داوطلب است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صولت مرتضوی، دبیر ستاد انتخابات کشور بعد از بالا بردن دست اسفندیار رحیم مشایی توسط آقای احمدی‌نژاد و نشان دادن علامت پیروزی توسط او گفت: «باید قانون را ببینم تا ببینم تخلفی توسط رئیس جمهور صورت گرفته است یا خیر. من این صحنه را ندیدم. باید بررسی کنم.»

محمود احمدی‌نژاد، روز شنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا همراهی او با اسفندیار رحیم مشایی، تخلف محسوب نمی‌شود، گفته بود که، پس از هشت سال، روز شنبه را مرخصی گرفته است.

اسفندیار رحیم مشایی در سفرهای اخیر استانی هیات دولت در هفته‌های گذشته، همراه رییس جمهوری بوده که این امر با انتقادهای فراوانی همراه بوده است.
XS
SM
MD
LG