لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

ارباب‌سیر به اتهام توطئه برای ترور سفیر سعودی به ۲۵ سال حبس محکوم شد


منصور ارباب‌سیر که ۲۶ مهرماه سال گذشته اتهام توطئه برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا را در دادگاه نيويورک قبول کرده بود، پنجشنبه ۹ خرداد ماه به تحمل ۲۵ سال زندان محکوم شد.

منصور ارباب‌سير، يک ايرانی- آمریکایی است و ۵۸ سال دارد. او که در تگزاس عمدتا به کار فروش اتومبيل‌های دست دوم اشتغال داشته، در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۱۱ در فرودگاه جان اف. کندی آمريکا به اتهام دست داشتن در توطئه ترور عادل الجبير سفير سعودی در واشينگتن بازداشت شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دادستان کل ایالات متحده آمریکا ژنرال اریک هولدر هنگام بازداشت این فرد اعلام کرد که توطئه ترور یاد شده توسط عوامل نیروهای قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران ایران و عناصری از دولت ایران هدایت و طراحی شده است، موضوعی که ایران آن را رد کرد.

آمریکا همراه با ارباب‌سیر، فرد دیگری بنام غلام شکوری را که بنا بر ادعای واشینگتن عضو سپاه قدس است و در ایران به سر می‌برد، در این توطئه متهم کرد و خواستار استرداد آن به آمریکا شد. این فرد هم اکنون در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل است.

جمهوری اسلامی ايران به شدت اتهام‌های دست داشتن در اين ترور را رد کرده و گفته است که منصور ارباب‌سير يک مخالف جمهوری اسلامی و فردی معتاد است و غلام شکوری نيز عضو سازمان مجاهدين خلق است.

به گفته مقام‌های آمريکايی منصور ارباب‌سير، که پيشينه کلاهبرداری هم دارد متهم است که نزديک به ۱۰۰ هزار دلار به حسابی که تصور می‌کرد از آن يکی از اعضای کارتل مواد مخدر مکزيکی است، حواله کرده‌ است.

به گفته آنان اين پول قرار بود پيش‌پرداخت ۱٫۵ ميليون دلاری باشد که قرار بوده به عنوان دستمزد اجرای طرح ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا، به عاملان آن پرداخت شود.

وکیل مدافع ارباب سیر از دادگاه انتظار داشت که با توجه به «وضعیت روحی و افسردگی وی بعد از شکست‌های تجاری، مرگ پدر»، همچنین «اغوا شدن توسط پسر عمویش در ایران» که بگفته ارباب سیر «فردی با نفوذ در دولت و سپاه قدس است»، مدت حبس این متهم ۱۰ سال باشد، موضوعی که پذیرفته نشد.

ايالات متحده آمریکا، اتحاديه اروپا و کانادا پنج نفر را در ارتباط با اين «طرح ترور» تحريم کرده‌اند که به گزارش خبرگزاری‌ها اين پنج نفر عبارتند از منصور ارباب‌سير، غلام شکوری، عبدالرضا شهلايی، حامد عبداللهی، از افسران ارشد نيروی قدس که متهم است به طراحی اين طرح ترور کمک کرده‌است، و قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران.
XS
SM
MD
LG