لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

برخورد دوباره پلیس با معترضان ترکیه؛ اردوغان: به اعتراض‌ها پایان دهید


طبق گزارش‌ها تاکنون هزار تن در اثر این برخوردها زخمی شده‌اند و شش تن نیز به دلیل برخورد محفظه گاز اشک‌آور، بینایی خود را از دست داده‌اند.
طبق گزارش‌ها تاکنون هزار تن در اثر این برخوردها زخمی شده‌اند و شش تن نیز به دلیل برخورد محفظه گاز اشک‌آور، بینایی خود را از دست داده‌اند.
در حالی که زد و خورد میان پلیس و معترضان در ترکیه وارد دومین روز خود شده، نخست وزیر این کشور از معترضان خواست تا به اعتراض‌ها پایان دهند. طبق گزارش‌ها، این اعتراض‌ها تاکنون «هزار» مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان روز شنبه، ۱۱ خردادماه، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، از تظاهرکنندگان خواست تا هرچه سریع‌تر به اعتراض‌های خود و به گفته وی آسیب رساندن به بازدیدکنندگان، افراد پیاده و مغازه‌داران حوالی میدان تقسیم پایان دهند.

وی همچنین تأکید کرد که دولتش پروژه‌ ساخت و ساز در فضای اطراف میدان تقسیم را دنبال خواهد کرد.

اعتراض‌ها در استانبول، دوشنبه هفته گذشته، پس از آن آغاز شد که دولت برخی از درخت‌های پارک «گِزی»، در میدان تقسیم را از ریشه درآورد. مسئولان می‌گویند که هدف از این پروژه «آسان کردن رفت و آمد» در اطراف میدان است. طبق گزارش‌ها، طرح ایجاد یک مرکز تجاری به جای فضای سبز موجود نیز بخشی از این پروژه است.

این اعتراض‌ها اگرچه در ابتدا در مخالفت با این پروژه دولت آغاز شد، در ادامه به اعتراض‌هایی علیه دولت عدالت و توسعه گسترش پیدا کرد و به شهر‌های دیگر چون آنکارا و ازمیر نیز کشیده شد.

از روز جمعه نیروهای پلیس برخورد شدید با معترضان را آغاز کرده‌اند و، به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان پزشکی می‌گویند تاکنون هزار تن در اثر این برخوردها زخمی شده‌اند و شش تن نیز به دلیل برخورد محفظه گاز اشک‌آور، بینایی خود را از دست داده‌اند.

علی‌رغم سرکوب‌ها، اعتراض‌ها روز شنبه نیز ادامه دارد و، به گفته رویترز، معترضان در شعارهای خود، دولت را به «فاشیسم» متهم می‌کنند و خواستار منحل شدن آن هستند.

وزارت خارجه ایالات متحده نسبت به شمار مجروحان ابراز نگرانی کرده است. پارلمان اروپا و عفو بین‌الملل نیز از استفاده «مفرط» از نیروی پلیس انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG