لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

نظرسنجی در آمریکا: ایران در انتهای فهرست «دوستان»


وضع کشورهایی مانند پاکستان یا عراق، که ایالات متحده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در آنها درگیر جنگ بوده یا هست در این نظرسنجی بهتر از وضع ایران در همان منطقه جغرافیایی‌ست
وضع کشورهایی مانند پاکستان یا عراق، که ایالات متحده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در آنها درگیر جنگ بوده یا هست در این نظرسنجی بهتر از وضع ایران در همان منطقه جغرافیایی‌ست
یک نظرسنجی از موسسه «گالوپ» که تا چهاردهم خرداد ماه در آمریکا انجام و نتایج آن به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که ایران و کره شمالی در انتهای فهرستی‌اند که شهروندان آن کشور به عنوان «دوستان» یا «متحدان» آمریکا برشمرده‌اند.

تعداد کسانی که ایران را «دوست» آمریکا می‌دانند ۸ درصد و کسانی که این کشور را متحد ایالات متحده می‌دانند ۲ درصد کل شرکت‌کنندگان است؛ در مقابل تعداد کسانی که از ایران به عنوان «دشمن» آمریکا نام برده‌اند ۵۱ درصد است.

کره شمالی نیز با شباهتی آماری در انتهای فهرست «دوستان» و «متحدان» آمریکا قرار دارد.

در مقابل بریتانیا، کانادا، اسرائیل و ژاپن قرار دارند که از ۹۱ درصد تا ۷۸ درصد از شرکت‌کنندگان آنها را «دوست» یا «متحد» آمریکا می‌دانند.

وضع کشورهایی مانند پاکستان یا عراق، که ایالات متحده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در آنها درگیر جنگ بوده یا هست در این نظرسنجی بهتر از وضع ایران در همان منطقه جغرافیایی‌ست. در همین منطقه، عربستان سعودی با اقبال نسبتا بالایی برخوردار است، چرا که تقریبا نیمی از شهروندان، آن کشور را «دوست» یا «متحد» ایالات متحده می‌دانند.

این نظرسنجی آرای همگانی در آمریکا نشان می‌دهد که چین نیز رشد قابل توجهی داشته است و ۵۵ درصد معتقدند که «دوست» یا «متحد» آمریکاست.

در سال ۲۰۰۱ میلادی این رقم تنها ۲۷ درصد بود ولی در سال ۲۰۰۶ میلادی این رقم کمی بهتر از امروز بود.

نظرسنجی آرای همگانی موسسه گالوپ از تاریخ دهم تا چهاردهم خرداد در میان بیش از ۱۵۰۰ نمونه آماری بالغ از ۵۰ ایالت آمریکا انجام شده است.

نظرسنجی‌های آرای همگانی موسسات بین‌المللی طی سال‌های گذشته از وضع نامطلوب ایران در میان شهروندان بسیاری از کشورها حکایت دارد.

یک نظر سنجی سالیانه از بخش جهانی شبکه بی‌بی‌سی در اوایل خرداد ماه نشان می‌داد که در میان ۲۵ کشور جهان، ایران پایین‌ترین رتبه را در «نقش مثبت» و بالاترین را در «نقش منفی» تاثیرگذاری در جهان داراست.

در آن نظرسنجی کشورهای اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و ایران در انتهای فهرست قرار داشتند.

طی سال‌های گذشته نیز این وضعیت برای ایران تغییر چندانی نداشته است. برای نمونه در سال ۱۳۸۵ نیز در نظرسنجی همین شبکه جهانی، ایران در کنار اسرائیل در انتهای فهرست قرار داشتند. در سال ۱۳۸۹ نیز ایران در انتهای فهرست قرار داشت. آمار نشان می‌دهند که این روند سقوطی در مورد ایران در آرای همگانی کشورهایی که نظرسنجی در آنها انجام می‌شود، از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG