لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

ایران از افتتاح «پایگاه رصد و مراقبت فضایی» خبر داد


«پایگاه رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق» در شهرستان دلیجان، استان مرکزی.
«پایگاه رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق» در شهرستان دلیجان، استان مرکزی.
ایران روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد از افتتاح یک مرکز رهگیری ماهواره و رصد اجسام فضایی در شهرستان دلیجان استان مرکزی، واقع در ۲۰۰ کیلومتری جنوب تهران، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این مرکز که «پایگاه رصد و مراقبت فضایی امام جعفر صادق» نام گرفته برای «هدایت ماهواره‌های ایرانی و مدیریت ترافیک مداری» کاربرد دارد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در حاشیه مراسم افتتاح این پایگاه گفت که «این مرکز در راستای تحقق امنیت‌بخشی به فضا و سامانه‌های فضایی کشور افتتاح شده است چرا که باید به طور دائم اجرام فضایی و ماهواره‌های عبوری از فضای کشور را رصد کنیم».

وزیر دفاع ایران توضیح داد که رصد اجسام فضایی در این مرکز از سه طریق راداری، الکترواپتیکی و رادیویی انجام می‌شود و این‌گونه اظهار داشت که «با افتتاح این پایگاه، زنجیره فناوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل گردید».

به گزارش خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، نیز در مراسم گشایش این پایگاه حضور داشت و گفت که افتتاح این مرکز، «مدیریت رفتارهای ماهواره» و «کنترل تمام پهنه آسمان» را برای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر می‌کند.

وی در ادامه این‌گونه خبر داد که «مجموعه تجهیزات این مرکز ساخت فرزندان و متخصصان داخلی است.»

واحد مرکزی خبر وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران نیز روز یک‌شنبه در خصوص راه‌اندازی این مرکز نوشت که «با افتتاح پایگاه رصد فضایی کشور، ایران به جمع ۱۰ کشور [دارای] دانش رهگیری ماهواره پیوست».

درخصوص جزئیات کارکرد این پایگاه، اصغر ابراهیمی، کارشناس امور فضایی، به واحد مرکزی خبر گفته است: «این آخرین حلقه دانش فضایی است که پیدا کردن ماهواره در مدار بعد از جدایی ماهواره از ماهواره‌بر و همچنین پیدا کردن و کشف مشخصات مداری ماهواره‌ها از جمله توانمندی‌های این مرکز است».

به گفته او، این کار «پیش از این توسط شرکت‌های خارجی با هزینه بالا و عدم طبقه‌بندی اطلاعات انجام می‌شد اما اکنون در این مرکز متخصصان ایرانی، هم ماهواره‌های ایرانی و هم ۹۰۰ ماهواره خارجی را رصد و مونیتورینگ می‌کنند».

جمهوری اسلامی ایران همواره خبرهایی در زمینه پیشرفت‌های فناوری مخابره می‌کند اما صحت بسیاری از این خبرها توسط منابع مستقل قابل تایید نبوده است.

تهران از مدت‌ها پیش اعلام کرده که یکی از اهدافش فرستادن انسان به فضا است؛ ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش نگران‌اند که فناوری‌های مشابه ممکن است توسط ایران برای ساخت موشک‌های قاره‌پیما استفاده شود.

مقامات ایرانی حضور در فضا را یکی از «اولویت‌های خود» عنوان کرده‌اند؛ محمود احمدی‌نژاد نیز اعلام آمادگی کرد‌ه‌است که حاضر است در چارچوب برنامه فضایی ایران به عنوان اولین فضانورد ایرانی به فضا برود.

رضا روستا آزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف، روز ۲۴ آبان ۹۱ در گفت‌گو با خبرگزاری مهر یکی از بزرگترین آرزوهای خود را «برگزاری نماز جماعت در یکی از کرات آسمانی» اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG