لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

وزیر اسرائیلی: اسد در حال کسب پیروزی‌های جدی است


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل می‌گوید بر اساس «شواهد» بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پس از دو سال و نیم مقابله با مخالفان خود، اکنون در حال کسب پیروزی‌های جدی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتز روز دوشنبه، بیستم خرداد، در یک نشست خبری بین‌المللی در بیت‌المقدس گفت که بشار اسد با یاری حزب‌الله و ایران پیروزی‌های نظامی مهمی به دست آورده است.

به گفته این وزیر اسرائیلی، بشار اسد به احتمال زیاد در مقام رهبری سوریه باقی خواهد ماند.

یووال اشتاینیتز عضو حزب حاکم لیکود و قائم مقام نخست وزیری این کشور نیز هست.

آقای اشتاینیتز افزود که از زمان اوج گرفتن جنگ داخلی سوریه، شخصاً احساس می‌کرد که اسد ممکن است با یاری قوی ایران و حزب‌الله، پیروزی‌های نظامی جدی به دست آورد.

آقای اشتاینیتز در همین حال گفت که سیاست اسرائیل، عدم مداخله در امور سوریه است، اما با این حال تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل به دلیل سیال بودن وضعیت سوریه، هر روز پیگیرانه وضعیت را رصد می‌کند.

ارزیابی وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل در زمینه بقای بشار اسد در حالی بیان شده است که اهود باراک، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، بارها گفته بود سقوط اسد حتمی است و به دلیل ضربه‌ای که به محور هم‌پیمانی سوریه با ایران و حزب‌الله می‌زند، اسرائیل از آن استقبال می‌کند.

اما نظر به تغییر آرایش معارضین سوری و حضور گسترده نیروهای افراطی و جهادی‌های طرفدار القاعده در میان مخالفین بشار اسد، دولت‌مردان کابینه جدید اسرائیل در اظهارات هفته‌های گذشته خود ابقای اسد را بهتر از گزینه‌های دیگر دانسته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دو بار در روزهای گذشته تاکید کرد که کشورش «تا زمانی که آتش بحران سوریه به سوی منافع اسرائیل زبانه نکشد، در امور سوریه دخالتی ندارد».

در این میان، زئو الکین معاون وزیر خارجه اسرائیل گفت که این کشور استقرار سامانه‌های پدافند هوایی روسی اس ۳۰۰ در سوریه را «تغییری هولناک» می داند.

الکین که به مسکو سفر کرده است تا مذاکرات راهبردی اسرائیل و روسیه را با سران کرملین پیگیری کند، دوشنبه بیستم خرداد با همتای روس خود گفت‌وگو کرد.

ارزیابی اسرائیل در مورد ابقای بشار اسد در روزهایی بیان شده است که کاخ سفید نشست‌هایی را با هدف بررسی ارسال تجهیزات نظامی برای معارضین سوری برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معارضین سوری به دولت باراک اوباما پیام داده‌اند که پس از شکست در نبردهای منطقه راهبردی قصیر، ممکن است بر میزان شکست آنان افزوده شود.

در این میان بشار اسد نظر به پیروزی‌هایی که با یاری مستقیم شبه‌نظامیان حزب‌الله در قصیر به دست آمده اعتماد به نفس خود را بازیافته است.

آقای اسد در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار در روز دوشنبه بیستم خرداد گفت که کشورش در حال «خروج از دهانه تنگ بطری است که در دو سال و نیم اخیر در آن محبوس بود و بازی کثیف غرب علیه سوریه به زودی به پایان می‌رسد».
XS
SM
MD
LG