لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

آمريکا: به رای مردم ايران احترام می گذاريم


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
ساعاتی پس از آن که وزير کشور نام حسن روحانی را به عنوان هفتمين رييس جمهوری ايران اعلام کرد، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز شنبه ۲۵ خرداد در بيانيه ای گفته است، که آمريکا به رغم محدوديت ها در انتخابات رياست جمهوری ايران، به رای مردم ایران در این انتخابات احترام می گذارد.

حسن روحانی، نامزد اصلاح طلبان و اعتدال گرايان، توانست در يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران که روز جمعه ۲۴ خرداد برگزار شد، اکثريت مطلق آرا را کسب کند. گروه های اصلاح طلب و اعتدال گرایان از وی در این انتخابات حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جی کارنی گفته است:ما به رأی مردم ايران احترام می‌‌گذاريم و به آنها بخاطر شرکت در فرايند سياسی و شجاعتشان در به گوش رساندن صدايشان تبريک می‌گوييم.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است:« انتخابات ديروز در سايه فقدان شفافيت، وجود سانسور در رسانه ها، اينترنت و پيام‌های کوتاه و جوّی امنيتی که آزادی بيان و اجتماعات را محدود می‌‌کرد، برگزار شد. اما با وجود اين موانع و محدوديتهای حکومتی، مردم ايران مصمم بودند که برای شکل دادن به آينده خود اقدام کنند.»

جی کارنی تصريح کرده است:«اميد ما اين است که حکومت ايران به خواسته مردم ايران توجه کند و تصميمات مسئولانه ايی بگيرد که آينده بهتری را برای همه ايرانيان خلق کند.»

سخنگوی کاخ سفيد گفته است: ايالات متحده همچنان، برای رسيدن به راه حالی ديپلماتيک که به طور کامل به نگرانيهای جامعه جهانی‌ در مورد برنامه اتمی‌ ايران بپردازد، آماده گفت وگوی مستقيم با دولت ايران است.

با توجه به اين که در سياست خارجی ايران نظر نهايی را رهبر جمهوری اسلامی تعيين می کند، هنوز مشخص نيست که حسن روحانی، رييس جمهور منتخب ايران، چگونه قادر خواهد بود تا شعار های انتخاباتی خود در خصوص کاهش تحريم ها و تنش زدايی را محقق کند.

حسن روحانی در جمع مردم سنندج در ۲۰ خرداد با اشاره به اين که «من سياست خارجی امروز را نمی‌پسندم» گفته بود: «ما در برابر بيگانگان تسليم نمی‌شويم اما در پی تقابل و ستيز هم نيستيم و با تعامل سازنده تحريم را کاهش داده و در نهايت آنها را رفع خواهيم کرد.»

حسن روحانی تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، دبیر شورای عالی امنیت و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود. اما در دوران محمود احمدی نژاد سیاست های هسته ای ایران تغییر کرد.

پرونده هسته ای ايران در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد با توجه به تحريم های شورای امنيت و کشورهای غربی به يکی از پيچيده ترين و سرنوشت سازترين و عميق ترين بحران های بين‎المللی جمهوری اسلامی ايران بدل شده است.
XS
SM
MD
LG