لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

رایزنی علی لاریجانی با حسن روحانی درباره کابینه جدید و مشکلات اقتصادی


علی لاریجانی روز یکشنبه در دیدار با حسن روحانی درباره مشکلات اقتصادی گفت‌و گو کرد. منبع عکس:خبرگزاری خانه ملت
علی لاریجانی روز یکشنبه در دیدار با حسن روحانی درباره مشکلات اقتصادی گفت‌و گو کرد. منبع عکس:خبرگزاری خانه ملت
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه با حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب ایران دیدار کرد. به گفته آقای لاریجانی در این جلسه پیرامون کابینه دولت آینده، تورم و مشکلات اقتصادی رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی و حسن روحانی در اولین دیدار مشترک بر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تاکید کردند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری منتخب، این دیدار را نخستین قدم همکاری بین دو قوه مجریه و مقننه توصیف کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز دلیل برگزاری این جلسه را «عرض تبریک و دوستی قدیمی با آقای روحانی» عنوان کرد و گفت: «در این جلسه در خصوص شرایط کشور به ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد.»

به گزارش ایسنا، حسن روحانی نیز با بیان اینکه در گذشته دیدارهای فراوانی با علی لاریجانی داشته، گفت: «امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود.»

به گفته آقای روحانی، «در این جلسه نکات مهمی که در کشور با آن مواجهیم به ویژه در خصوص همکاری‌های دولت و مجلس بحث و گفت‌وگو شد.»

به گزارش خانه ملت، رییس جمهوری منتخب تاکید کرده است که «مشکلات یک شبه حل نمی‌شود و باید به تدریج و با مشورت صاحب‌نظران این اتفاق رخ دهد.»

حسن روحانی، با اشاره به شادی مردم پس از اعلام نتیجه انتخابات، آن را «نشان امیدواری ملت ایران نسبت به آینده» دانست و ادامه داد: «احساس همه ملت این است که اخلاق و تعادل در کشور مستحکم‌تر خواهد شد و با مشورت با افراد صاحب‌نظر مشکلات کشور حل و فصل شود.»

همزمان با انتشار خبر دیدار علی لاریجانی با حسن روحانی، خبرگزاری مهر در گزارشی از گمانه زنی‌ها درباره ترکیب اقتصادی دولت آینده نوشته است.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت، معاون اقتصادی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهره اقتصادی تیم آقای روحانی است که در این ماه‌ها و سال‌ها همواره با او همراه و همکار بوده است.

آقای نوبخت که پیش از این تجربه نمایندگی مجلس از شهرستان رشت را در کارنامه کاری خود دارد، در سال‌های نمایندگی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار بود.

به نوشته خبرگزاری مهر، نوبخت گزینه احتمالی آقای روحانی برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که در دوره محمود احمدی نژاد منحل شد.

در این گزارش تصریح شده، اگر آقای نوبخت نخواهد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برود، وزارت اقتصاد، در باب همایون می‌تواند مقصد بعدی او باشد.

محمد علی نجفی، رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه و عضو شورای مشاوران محمد خاتمی که در نهایت از بین محمدرضا عارف و حسن روحانی، آقای روحانی را به عنوان نامزد نهایی ائتلاف اصلاح طلبان معرفی کردند، یکی دیگر از گزینه‌های رییس‌جمهوری منتخب برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست بر این نهاد است.

از مسعود روغنی زنجانی، یکی از روسای پیشین سازمان برنامه و بودجه در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان دیگر شانس‌ رسیدن به ساختمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یاد می‌شود.

به نوشته خبرگزاری مهر، گزینه‌های احتمالی حسن روحانی برای پست رییس‌کلی بانک مرکزی، مجید قاسمی، مدیرعامل فعلی بانک پاسارگاد و رییس کمیته اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلال رسول اف، مدیرعامل فعلی بانک آینده و مدیرعامل اسبق بانک کشاورزی، یا محمد حسین عادلی، رییس کل اسبق بانک‌مرکزی خواهند بود که جایگزین محمود بهمنی در ساختان میرداماد خواهند شد.

حسن روحانی، برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دست بازی دارد، اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت محمد خاتمی که در انتخابات این دوره، ریاست ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را برعهده داشت، گزینه نخست حسن روحانی برای این وزارتخانه است.

خبرگزاری مهر، از رضا ویسه، رییس اسبق سازمان گسترش صنایع، غلامرضا شافعی، رییس فعلی سازمان گسترش، یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی و رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، به عنوان کسانی که شانس رسیدن به وزات صنعت و معدن و تجارت را خواهند داشت، یاد کرده است.

حضور محمد نهاوندیان در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی، شانس او را برای رسیدن به یکی از صندلی‌های اقتصادی کابینه افزایش داده است.

برای وزارت نفت هم گزینه‌های متعددی پیش روی رییس‌جمهوری منتخب وجود دارد.
روحانی می‌تواند بین اکبر ترکان، قائم مقام ستاد انتخاباتی خود که پیش از این در دولت هاشمی وزیر دفاع، راه و ترابری و در دولت محمد خاتمی معاون وزیر نفت بوده بهره ببرد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنایع و معادن دولت‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی و رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی و معاون اسبق وزیر نفت و همچنین بیژن زنگنه وزیر نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی و وزیر نفت در دولت محمد خاتمی، می‌توانند گزینه‌های بالقوه رسیدن به وزارت نفت باشند.

در عین حال، از علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت محمد خاتمی، عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی اکبر هاشمی رفسنجانی و عضو شورای مشاوران محمد خاتمی، گزینه های احتمالی وزارت راه و شهرسازی هستند که احتمالاً یکی از آن‌ها جایگزین علی نیکزاد می‌شود.

نگاهی به اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که از ابتدای آغاز رقابت‌های انتخاباتی، از حسن روحانی حمایت کرده بودند، نام‌های دیگری را برای رسیدن به صندلی‌های اقتصادی کابینه یادآوری می‌کند، از جمله آن‌ها، مرتضی محمدخان، وزیر اقتصاد دولت هاشمی رفسنجانی، عبدالغفار شجاع، رییس اسبق سازمان چای کشور، علی اکبر آقایی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، هستند که می‌توانند پست‌هایی را در دولت بعدی تصاحب کنند.
XS
SM
MD
LG