لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

ده‌ها هزار مصری عليه محمد مرسی تظاهرات کردند


تظاهرات مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر قاهره
تظاهرات مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر قاهره
ده‌ها هزار نفر از مخالفان محمد مرسی، رئيس جمهور اسلامگرای مصر يکشنبه ۹ تير با خواست استعفای او، در قاهره و شماری ديگر از شهر‌های این کشور به خيابان‌ها سرازير شدند.

هزاران نفر از هواداران مرسی هم در برخی از مناطق تجمع کرده و در هواداری از او و عليه مخالفان، شعار سر می‌دهند.

در همين حال محمد مرسی در مصاحبه با روزنامه بريتانيايی گاردين تاکيد کرد که «انتخابات پيش از موعد» وجود نخواهد داشت و او تا پايان دوره رياست جمهوری‌اش، در اين سمت باقی خواهد ماند.

تظاهرات مخالفان مرسی

تظاهرات معترضان در نخستين سالگرد انتخابات محمد مرسی به مقام رياست جمهوری برگزار می‌شود. مخالفان مرسی می‌گويند که او نه تنها به وعده‌های انقلاب دو سال و نيم پيش مصر که در آن نظام محمد حسنی مبارک سرنگون شد جامه عمل نپوشاند، بلکه از قدرت به سود حزب خود يعنی گروه اخوان المسلمين استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان در حالی که پرچم‌های مصر را در دست داشتند، فرياد می‌زدند «برو». برگزار کنندگان تظاهرات از دو ماه پيش، جنبشی با نام «تمرد» (عصيان) به راه انداختند. آن‌ها مدعی هستند امضای ۲۲ مليون نفر از شهروندان مصری را با خواست استعفای مرسی و برگزاری انتخابات رياست جمهوری زود هنگام، جمع آوری کرده‌اند.

در ميدان تحرير که محل اصلی تجمع تظاهر کنندگان در انقلاب مصر بود، ده‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی تجمع کردند. معترضان با راه اندازی تظاهراتی از مناطق مختلف، خود را به ميدان تحرير رساندند.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که ده‌ها هزار تن از معترضان، روبروی کاخ اتحاديه، يکی از کاخ‌های رياست جمهوری مصر در قاهره نيز تجمع کردند. اين در حالی است که از سه روز پيش، شماری از مخالفان مرسی با برپا کردن چادرهايی، مقابل کاخ رياست جمهوری تحصن کرده بودند.

گزارش‌هايی هم درباره حرکت شماری از تظاهر کنندگان معترض به سمت کاخ قبه که گفته شد مرسی در آن حضور دارد، منتشر شده است.

ده‌ها هزار نفر ديگر در شهرهای مختلف عليه محمد مرسی تظاهرات کردند. اسکندريه، منوف، المحله، طنطا، سوئز، پورت سعيد، اسوان، زقازيق و فيوم که پايگاه سنتی اسلامگرايان به شمار می‌آيد، از جمله مناطق شاهد تظاهرات مخالفان دولت مصر است.

نيروهای ارتش و پليس برای حمايت از تظاهر کنندگان و سازمان‌های کشور، به حال آماده باش در آمدند. هليکوپترهای ارتش نيز برای تامين امنيت تظاهرات و جلوگيری از حضور احتمالی تک تيرانداز‌ها بر بام ساختمان‌ها، بر فراز مناطق تظاهرات پرواز می‌کنند.

«مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند» و «برو، برو»، از جمله شعارهای معترضان مصری است. در همين حال شماری از معترضان همچون داورهای فوتبال، کارت قرمز در دست دارند و آن را به نشانه خواست خود برای کنار رفتن مرسی از قدرت، نشان می‌دهند.

محمد البرادعی و حمدين صباحی، دو تن از چهره‌های برجسته اپوزيسيون مصر هم در تظاهرات شرکت کردند.

مجموعه‌ای از افسران پليس نيز با مشارکت احمد جمال الدين وزير کشور پيشين مصر، با برگزاری تظاهرات، به جمع معترضان پيوستند.

از سويی شماری از هنرمندان مصری که از سه هفته پيش روبروی وزارت فرهنگ تحصن کرده بودند، در تظاهراتی به سمت ميدان تحرير حرکت کردند. برخی از حقوق دانان و همچنين روزنامه نگاران نيز تظاهرات مشابهی به راه انداختند.

شبکه خبری العربيه از حمله به دفا‌تر حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين در شهرهای اسيوط و المقطم و به آتش کشيدن آن‌ها خبر داده است. اين در حالی است که در روزهای گذشته، هشت دفتر اخوان المسلمين، مورد حملات مشابهی قرار گرفتند.

با وجود تاکيد بر مسالمت آميز بودن تظاهرات، اما گزارش‌ها از خشونت‌هايی در مناطق مختلف گزارش داده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، وزارت بهداشت مصر از زخمی شدن دستکم ۱۷۴ نفر در ۷ استان خبر داده است.

تظاهرات هواداران مرسی

در مقابل، هزاران نفر از هواداران مرسی در قاهره به تحصن خود در ميدان رابعه العدويه برای سومين روز پياپی ادامه دادند. آن‌ها خواستار احترام به «مشروعيت» هستند و تاکيد می‌کنند که مرسی دوره رياست خود را به پايان خواهد رساند.

هواداران رئيس جمهوری مصر، مخالفان او را به «کودتا عليه مشروعيت» متهم می‌کنند.

گروهی با نام «جنبش آسيب ديدگان انقلاب» مصر با انتشار بيانيه‌ای که در ميدان رابعه العدويه خوانده شد، حمايت خود را از مرسی اعلام کردند. اين بيانيه راه برون رفت مصر از بحران‌ها را احترام به نتيجه انتخابات دانست.

«ائتلاف ملی حمايت از مشروعيت» نيز از برگزاری تظاهراتی در حمايت از مرسی در استان‌های اسوان، سوهاج، المينا و الفيوم خبر دتد.

تشکيلاتی که «دفتر مرکزی تحصن نيروهای تاييد کننده مشروعيت» از وجود طرحی برای به خشونت کشاندن تظاهرات توسط «بازماندگان نظام سابق» خبر داده است.

مرسی: انتخابات پيش از موعد وجود نخواهد داشت

محمد مرسی در گفت‌و‌گو با روزنامه بريتانيايی «گاردين» گفته است که انقلاب دومی در مصر وجود نخواهد داشت.

او همچنين خواست‌های مطرح شده برای برگزاری انتخابات پيش از موعد را رد کرد و تاکيد کرد که اجازه «انحراف از قانون اساسی» را نخواهد داد.

رئيس جمهوری مصر خواست استعفای خود را به مثابه «تضعيف مشروعيت» عنوان کرد که چيزی جز «آشوب و بلوا» در پی نخواهد داشت.

از سويی ايهاب فهمی سخنگوی رياست جمهوری مصر در کنفرانسی خبری، «گفت‌و‌گو» را تنها راه حل بحران کنونی اين کشور دانست.

فهمی اظهار داشت: «هيچ راهی وجود ندارد مگر اينکه دو طرف با يکدگير بنشينند و به تفاهم مشترک برسند.»

او خاطر نشان کرد که مرسی با هشام قنديل نخست وزير تشکيل جلسه داد و با وزرای کشور، دفاع و بهداشت برای تامين امين تظاهرات، سازمان‌های حکومتی و شهروندان تماس گرفت.

سخنگوی رياست جمهوری مصر تاکيد کرد در برابر «هرگونه قانون شکنی» انعطاف وجود نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG