لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

دفاع احمدی‌نژاد از عملکرد هشت ساله‌اش در برنامه تلویزیونی


محمود احمدی‌نژاد شامگاه چهارشنبه، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، از عملکرد هشت ساله دولت خود دفاع کرد و ضمن اظهار این‌که وی در «یکی از سخت ترین شرایط تاریخی» زمام امور کشور را به دست گرفت، افزود که دولتش «هیچ تصمیمی علیه ملت ایران نگرفته است».

آقای احمدی‌نژاد در اظهارات تلویزیونی خود ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دولتش، خاطرنشان کرد که این گزارش نخستین گزارش از پنج گزارشی است که او در «سطوح مختلف» از عملکرد دولت‌های نهم و دهم تهیه کرده و در فرصت باقی مانده تا تحویل دولت، در جلسات مختلف دیگری، آنها را ارائه خواهد کرد.

وی با اظهار این‌که دولت نهم و دهم در یکی از «سخت‌ترین شرایط تاریخی» مستقر شد، گفت: «در زمان ما عراق و افغانستان اشغال و آمریکا هر روز تهدید می‌کرد. دولت نهم در سایه تهدیدهای مکرر آمریکا به پایان رسید. رکود جهانی و بحران اقتصادی را در آن دوران شاهد بودیم.

آقای احمدی‌نژاد در عین حال در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: «مدتی است که در موضوع هسته‌ای دخالتی ندارم.»

وی در ادامه با اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه ایران، اجرایی شدن «تحریم‌ها» را «یک‌سویه و ناجوانمردانه» خواند.

محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو ضمن اشاره به فشارهای خارجی بر دولتش، افزود: «در داخل هم شرایط سختی داشتیم.»

احمدی‌نژاد: من نگفتم پول می‌دهم

وی در ادامه به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴، با تاکید بر اینکه رابطه متقابل او با جناح‌ها و احزاب سیاسی «خیلی خوب» نبوده، درباره وعده‌های انتخاباتی خود گفت: «من نگفتم که پول می‌دهم یا چیزی را اضافه می‌کنم.»

به گفته آقای احمدی‌نژاد، او قول داده بود تا تمام توان خود و دولتش را برای تحقق برنامه‌ای با پنج محور «عدالت، خدمت رسانی، توسعه مهرورزی، پیشرفت و تعالی همه جانبه و بازگشت دولت به مردم و باز کردن حلقه‌های بسته‌ای که شکل گرفته بود» به کار بندد.

به نظر می‌رسد تاکید آقای احمدی‌نژاد بر این موضوع به اصرار منتقدان دولت‌های او به شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم» بازمی گردد که در طول این هشت سال و در نقد وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به آن اشاره می‌شد.

محمود احمدی‌نژاد، بخش عمده‌ای از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی چهارشنبه شب خود را به دفاع از عملکرد اقتصادی دولت‌های خود اختصاص داد.

او با اشاره به برنامه حذف یارانه‌های مستقیم و پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم گفت: «هدفمندی یارانه‌ها در این دولت هدفمند شد، قبلاً ریاضت اقتصادی بود و می‌خواستند یارانه‌ها را حذف کنند.»

رئیس جمهوری ایران، تاکید کرد که دولت او «هیچ سندی را علیه حقوق ملت امضا نکرده است که حقشان ضایع شده باشد».

وی با بیان اینکه بر سر هدفمندی یارانه‌ها، «دعوا زیاد شد و فشار به دولت زیاد بود»، گفت: «یکی از فشارهای سنگین به ما این بود که به مردم پول دادیم. ولی باید می‌دادیم دولت در تمام تصمیمات خود را جای مردم گذاشت. ما آمدیم به کمک مردم نه اینکه مردم را له کنیم، این‌ها یعنی مهرورزی؛ دولت سوگند خورده که از حقوق ملت دفاع کند ما تا آنجا که توان داشتیم ایستادیم.»

به گفته آقای احمدی‌نژاد درباره ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد که «ادامه هدفمندی برای دولت آینده است و اجرای آن مقدمات می‌خواهد و البته با این ترتیبی که مجلس تنظیم کرده است قابل اجرا نیست.»

منتقدان بر این باورند که با افزایش کم سابقه نرخ تورم، ارزش واقعی یارانه‌های ماهانه به شدت کاهش یافته و در عمل توان اقتصادی خانوارهای ایرانی کاهش داشته است.

احمدی‌نژاد: بالاترین حد احترام به آزادی انسان‌ها در دولت من بوده

محمود احمدی‌نژاد در جای دیگری از سخنان خود، تاکید کرد که «بالا‌ترین حد احترام به آزادی به انسان‌ها در این دولت بوده است و هیچ کس پیدا نمی‌شود که برای انتقاد به دولت کوچکترین نگرانی در دلش بوده باشد و کسی نیست که به خاطر انتقاد دولت کنار گذاشته شود.»

رئیس‌جمهوری ایران، گفت: «همین آلان نگاه کنید تعداد روزنامه‌های مخالف دولت چند تا است. هیچ تلاشی نکردیم روزنامه طرفدار دولت تشکیل دهیم، یک روزنامه مخالف دولت که بیشترین انتقاد را به دولت دارد حتی بیشترین کمک را از ارشاد می‌گیرد. زمانی در سفر بودیم یکی از روزنامه‌ها را بستند وقتی برگشتم به وزیر گفتم شما به چه حقی رای به بستن روزنامه دادید چرا بستید باید تذکر می‌دادید، با اینکه بهانه‌اش من بودم از من انتقاد کرده بود اما من واقعاً مخالف بودم علتش هم این بود که بدون محبت مسائل کشور و جامعه جهانی حل نمی‌شود.»

اشاره آقای احمدی‌نژاد به توقیف موقت روزنامه شرق در سال ۱۳۹۰ است، که پیش از این هم در یکی از نشست‌های خبری خود به آن اشاره کرده بود، روزنامه شرق به دلیل چاپ کاریکاتوری که هیئت نظارت از آن توهین به ایثارگران را برداشت کرده بود، توقیف شد، اما روزنامه شرق در دادگاه تبرئه و بازگشایی شد.

در عین حال اما در هشت سال گذشته، شماری از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگار ان و فعالان مدنی به اتهام توهین به رئیس جمهوری بازداشت، محاکمه و زندانی شدند و حتی شلاق خورده‌اند.

تقدیر احمدی‌نژاد از عملکرد اقتصادی دولت خود

آقای احمدی‌نژاد در بخش‌های دیگری از گزارش شامگاه گذشته، عملکرد دولت خود در زمینه‌های اقتصادی از جمله حذف یارانه سوخت را مورد ستایش قرار داد.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، «اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد اما رفاه عمومی بالا رفته است.» اما او در عین حال اذعان کرد که «تا عدالت کامل، فاصله زیادی داریم.»

محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو تاکید کرد که تولید بیشترین رشد را در این سال‌ها داشته است و به ذکر مثال‌هایی در بخش‌های مختلف صنعتی پرداخت.

کاهش رشد اقتصادی و اعلام نشدن رشد اقتصادی در سال‌های گذشته از جمله انتقادهایی بوده که شماری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی به عملکرد دولت نهم و دهم وارد می‌کردند، بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیشتر منتشر کرده است، نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بین هفت دهم تا منفی چهار درصد خواهد بود.

آقای احمدی‌نژاد تاکید کرده است که تلاش خواهد کرد دولتی بدون بدهی تحویل دهد، و ذخایر ارزی امروز ایران را در تاریخ بی‌نظیر خواند که به گفته او با احتساب ارزش ذخایر طلا، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، به گفته آقای احمدی‌نژاد، سرمایه صندوق توسعه ملی بالای ۵۰ میلیارد دلار است.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که «تاریخ ثبت می‌کند، تصمیمی علیه مردم نگرفتیم و تصمیمی نگرفته‌ایم که نتوانیم به مردم اعلام نکنیم و همه را با افتخار اعلام می‌کنیم.»
XS
SM
MD
LG