لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

تاکید دوباره مقام بلغار بر دخالت حزب‌الله در حمله تروریستی بورگاس


تابوت پنج اسرائیلی که در حمله تروریستی بورگاس جان خود را از دست دادند
تابوت پنج اسرائیلی که در حمله تروریستی بورگاس جان خود را از دست دادند
یک سال پس از حمله تروریستی به گردشگران اسرائیلی در فرودگاه بورگاس بلغارستان، تسوتلین یووچف، وزیر کشور بلغارستان، بار دیگر تاکید کرد که حزب‌الله عامل اجرای این حمله بوده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، این مقام بلندپایه دولت جدید بلغارستان روز پنج‌شنبه، سیزدهم تیر، در بیانیه‌ای نوشت که نتیجه تحقیقات در مورد تعرض تروریستی تابستان گذشته تغییری نکرده و کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی بلغار تایید کرده‌اند که شاخه نظامی حزب‌الله برنامه‌ریز و مجری این حمله بوده است.

اواخر تیرماه سال گذشته، شماری از گردشگران اسرائیلی که با هواپیما به فرودگاه بورگاس رسیده بودند، در حالی که تازه سوار اتوبوس شده تا به هتل خود انتقال یابند، در چند قدمی خروج از محوطه فرودگاه، بر اثر انفجار چند بمب قوی کشته شدند.

پنج گردشگر اسرائیلی و راننده بلغاری اتوبوس این گردشگران در جا کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در پی این حمله تروریستی، نخست وزیر پیشین بلغارستان و وزارت کشور دولت او در فوریه ۲۰۱۳ تاکید کردند که دو نفراز سه تروریستی که به عنوان عاملان بمب‌گذاری شناسایی شدند، عضو حزب‌الله بودند و این عملیات «بخشی از برنامه‌ حزب‌الله برای هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در جهان است».

نفر سوم که شناسایی نشد، تروریست بمب‌گذاری بود که خود نیز کشته شد. اما بلغارستان در زمان اعلام نتایج تحقیقات هفت ماهه خود اعلام کرد، درخواستی از سوی این کشور برای تروریست نامیدن حزب‌الله به اتحادیه اروپا ارائه نشده است.

در حالی که وزیر خارجه جدید بلغارستان روز پانزدهم خرداد ۱۳۹۲ گفت که شواهد قاطعی در دست نیست که حزب‌الله عامل این تعرض بوده است،‌ تنها دو هفته بعد، نماینده رسمی بلغارستان در اتحادیه اروپا از کشف «مدارکی جدید» در این باره خبر داد.

همزمان، در تازه‌ترین موضع‌گیری علیه حزب‌الله، بریتانیا بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست حزب‌الله را در فهرست تروریستی این اتحادیه قرار دهد.

آمریکا، بریتانیا و هلند، مانند اسرائیل، از مدتی قبل حزب‌الله را تروریستی نامیده‌اند.

دولت بریتانیا اسناد و مدارک به دست آمده در کشور بلغارستان در زمینه حمله تروریستی تابستان گذشته در بورگاس را دلیلی مهم در لزوم تروریست نامیدن حزب‌الله از سوی اتحادیه اروپا توصیف است.

درحالی که درخواست مشابه بریتانیا در نشست چند هفته پیش وزیران خارجه اتحادیه اروپا مورد موافقت قرار نگرفت، بریتانیا اکنون می‌گوید که حمایت اکثریت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را به دست آورده است.

به گزارش روزنامه‌های جروزالم پست و الحیات، بریتانیا ضمن حمایت فرانسه، آلمان و هلند، از اتحادیه اروپا خواسته است در نشست روز بیست و دوم ژوئیه، سی و یکم تیر، درموضع مخالف خود بازنگری کند.

با وجود این، به نوشته جروزالم پست، یک دیپلمات جمهوری چک گفت کشورش هنوز نیز مخالف تروریست نامیدن حزب‌الله است، زیرا قائل شدن تفاوت میان شاخه نظامی و سیاسی این گروه مشکل است.

بریتانیا این بار در درخواست خود افزوده است که صدور حکم چهار سال حبس برای عضو شاخه نظامی حزب‌الله در قبرس که در مورد محل‌های اقامت گردشگران اسرائیلی اطلاعات گردآوری می‌کرد، دلیل دیگری بر تلاش‌های تروریستی گسترده حزب‌الله است.

حسام طالب یعقوب، جوان لبنانی‌الاصل، چندی پیش در دادگاه لیماسول قبرس تایید کرد که از سوی شاخه نظامی حزب‌الله برای کسب اطلاعات در مورد هتل‌ها و اتوبوس‌های مورد استفاده گردشگران اسرائیلی، به قبرس اعزام شده بود و به عنوان پیک حزب‌الله ماموریت‌هایی دیگری را نیز در کشورهایی مانند ترکیه، فرانسه و هلند انجام داد.

یعقوب هفتم ژوئیه ۲۰۱۳ در قبرس دستگیر شد،‌یعنی تنها چند روز پس از آن حمله تروریستی در بورگاس رخ داد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ماه مارس امسال در سفر به بیت‌المقدس از اتحادیه اروپا خواست حزب‌الله را به عنوان تشکل تروریستی معرفی کند.

اسرائیل می‌گوید، در بسیاری از حملات تروریستی دو دهه گذشته علیه مردم و منافع این کشور در سراسر جهان، حزب‌الله مجری تعرض‌ها بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تنها ساعتی پس از رخداد سال گذشته بلغارستان گفت که حزب‌الله بازوی شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در انجام این تعرض بوده است.

حزب‌الله ضمن تاکید بر تداوم دشمنی با اسرائیل و مبارزه با این کشور، متهم شدن به اجرای حمله تروریستی در بلغارستان را رد می‌کند. ایران نیز دخالت خود را در این تعرض تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG