لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

محسن مخملباف در بیت‌المقدس: اسرائیل نباید به ایران حمله کند


محسن مخملباف کارگردان پرآوازه ایرانی با سفر به بیت المقدس، گفته است که اسرائیلی‌ها را دوست دارد اما از این کشور می‌خواهد که از حمله نظامی به ایران خودداری کند.

مخملباف در نشست خبری درپی اکران یکی از تازه‌ترین کارهای سینمایی‌اش در جشنواره فیلم اورشلیم، گفت، به جای حمله نظامی به ایران، باید از «نیروهای دموکراتیک» حمایت کرد.

محسن مخملباف سرشناس‌ترین هنرمند ایران در سطح جهان است که در ۳۵ سال حیات نظام جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مخملباف در کنفرانس خبری که سه‌شنبه هجدهم تیر برگزار شد، تاکید کرد که حمله نظامی به ایران، وضع را وخیم‌تر خواهد کرد.

اشاره این کارگردان ایرانی به سیاست‌های ایران‌هراسی است که دولتمردان اسرائیل در سال‌های اخیر برای بیان نگرانی این کشور از برنامه هسته‌ای ایران در پیش گرفته و مدعی هستند که حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران، یک گزینه جدی است.

محسن مخملباف در کنفرانس خبری اورشلیم یادآور شد که اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از شش دهه و نیم نتوانسته‌اند به تفاهم برسند چراکه به گفته وی رهبران «نابالغ» دو طرف درنیافته‌اند که ریشه این منازعه در مذهب و فرهنگ است.

آقای مخملباف این را نیز گفت که فیلم «باغبان» حول محور شکیبایی که بهاییت و بهاییان معرف آن هستند، ساخته شده است و او همین رویه مسالمت‌جویانه و به دور از خشونت را به دیگر مذاهب نیز توصیه می‌کند.

این کارگردان، دو سال پیش فیلم «باغبان» را به همراه پسر خود، میثم، درباره زندگی یک باغبان اهل آفریقا که در باغ‌های زیبای بهاییان در حیفا خدمت می‌کند، ساخت.

محسن و میثم مخملباف برای ساخت «باغبان» حدود یکسال و نیم، به دور از جنجال رسانه‌ها، به اسرائیل آمده بودند.

«باغبان» در یکسال اخیر در بسیاری از جشنواره‌های جهانی اکران شده است.

مخملباف ۵۶ ساله، گفت در سال‌های گذشته نیز که از ایران رفته، تحت تعقیب و آزار حکومت حاکم بر کشورش بوده و برای همین است که «در پاریس مجبور بود با حضور ۲۴ محافظ ۲۴ ساعت شبانه روز را بگذراند».

آقای مخملباف که چند سال پیش از اقامت در فرانسه، در افغانستان و تاجیکستان زندگی می‌کرد، به تازگی بیشتر اوقات خود را در لندن سپری می‌کند.

این کارگردان به نمایندگان رسانه‌ها در اسرائیل گفت در زمان حضورش در افغانستان «ماموران ایران می‌خواسته‌اند با پرتاب نارنجک، او را به قتل برسانند».

مخملباف این را نیز گفت می‌داند که به خاطر این حضورش در اسرائیل، از این پس ممکن است با موجی از اتهاماتی که او را جاسوس سیا و موساد بنامند، روبرو شود.

فستیوال فیلم اورشلیم در سال‌های گذشته نیز چند بار فیلم‌های دیگر محسن مخملباف را اکران کرده بود اما این نخستین بار است که فیلم تازه‌ای این کارگردان با حضور خود او به روی صحنه رفته است.
XS
SM
MD
LG