لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

نیروی انتظامی حفاظت از خانه سینما را بر عهده گرفت


تجمع سینماگران ایرانی مقابل خانه سینما در روز پنجشنبه.
تجمع سینماگران ایرانی مقابل خانه سینما در روز پنجشنبه.
سینماگران ایرانی که در اعتراض به پلمب خانه سینما صبح روز پنج‌شنبه، ۲۷ تیر، مقابل این نهاد تجمع کرده بودند به درخواست حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران، به تجمع خود پایان دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای ساجدی‌نیا که در جع سینماگران معترض حضور یافته بود به آنان اطمینان داده است که نیروی انتظامی تا روز ۶ مرداد اجازه نخواهد داد کسی وارد ساختمان خانه سینما شود و آن را تصرف کند.

او در نهایت ابراز امیدواری کرده که با توجه به «قول‌های وزارت ارشاد و صحبت‌های رییس جمهوری» مسئله خانه سینما و پلمب ساختمان آن حل شود.

پلمب خانه سینما شامگاه دوشنبه، ۲۴ تیر، به دستور مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که این ماجرا اعتراض سینماگران عضو این نهاد را در پی داشت.

کشمکش میان اعضای خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موضوعات جنجال‌برانگیزی بوده که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

وزارت ارشاد با ایراداتی که به اساسنامه این نهاد سینمایی گرفت حدود دو سال قبل دستور به انحلال آن داد و در ادامه این روند از تشکیل نهاد جایگزینی به نام «خانه اصناف سینمای ایران» حمایت کرد که به خانه سینما- ۲ شهرت دارد.

اما تنش‌ها زمانی بالاتر گرفت که جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد از دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحویل اموال خانه سینما به «خانه اصناف سینمای ایران» خبر داد و متعاقب آن نیز ساختمان خانه سینما در کوچه سمنان پلمب شد.

این رخداد به نخستین تجمع سینماگران در مقابل خانه سینما در روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر انجامید که با ورود برخی نیروهای پلیس به ماجرا و قول آنان مبنی بر این که اجازه نخواهند داد تا ۴۸ ساعت آینده کسی این ساختمان را تصرف کند، آنها نیز به تجمع خود پایان دادند.

اما با پایان فرصت فرصت ۴۸ ساعته هیچ تفاهمی میان خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصل نشد تا سینماگران بار دیگر در مقابل خانه سینما تجمع کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، تعداد سینماگرانی را که صبح امروز، پنج‌شنبه، در مقابل خانه سینما تجمع کردند بیش از ۱۰۰ نفر عنوان کرده است.

ایرنا نوشته است، سینماگران معترض در حرکتی نمادین کارت‌های عضویت خود در خانه سینما را به هیات مدیره آن تحویل داده‌اند تا به این شکل «نشان دهند که تا پایان راه خانه سینما خواهند ایستاد».

در تحمع روز پنجشنبه مقابل خانه سینما، سینماگرانی چون بهمن فرمان آرا، مهدی فخیم زاده، رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، رضا کیانیان و داریوش فرهنگ حضور داشتند
در تحمع روز پنجشنبه مقابل خانه سینما، سینماگرانی چون بهمن فرمان آرا، مهدی فخیم زاده، رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، رضا کیانیان و داریوش فرهنگ حضور داشتند
رسانه‌های دیگر نیز اسامی برخی از سینماگران معترض را منتشر کرده‌اند که در میان آنها نام بهمن فرمان‌آرا، پرويز پرستويی، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود رايگان، رويا تيموريان، عبدالحسن برزيده، رسول صدرعاملی، رضا کيانيان، سيف‌الله صمديان، کيومرث پوراحمد، مازيار ميری، داريوش فرهنگ، غلامرضا موسوی، ابوالحسن داودی، محمد مهدی عسگرپور، ابراهيم مختاری و مهدی فخيم‌زاده دیده می‌شود.

همچنین خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از حضور اصغر فرهادی و سخنرانی او در این جمع خبر داده است.

آقای فرهادی که هفته جاری به ايران بازگشته است در این تجمع گفت: «در اين چند سالی که خانه سينما تشکيل شده، سينماگران وابستگی عاطفی به اينجا پيدا کرده‌اند، اما متاسفانه اين بخش و اين وابستگی عاطفی، هيچ وقت در نظر گرفته نمی‌شود.»

وی که سخنانش با تشويق حضار روبرو شده بود در نهایت ابراز امیدواری کرد که تا عصر امروز خانه سينما باز شده و «سينماگران در سایه خانه سینما قرار بگیرند».

امیدواری شمقدری، واکنش توحیدی

گزارش رسانه‌های داخلی همچنین از گفت‌وگوی پرویز پرستویی و فرهاد توحیدی، سخنگوی خانه سینما، با جواد شمقدری حکایت دارد. اما با توجه به سخنان جدید آقای توحیدی در میان سینماگران به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها حاصل چندانی نداشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌نویسد که فرهاد توحیدی در تجمع امروز سینماگران اعلام کرده «از این پس هیچ کاری با آقای شمقدری و سازمان سینمایی نداریم».

وی در نهایت تاکید کرده که سینماگران منتظر رییس جمهوری هستند تا دراین‌باره تعیین تکلیف کند.

با این حال جواد شمقدری با لحن امیدوارانه‌تری سخن گفته و درباره نتایج گفت‌وگوهای خود با نمایندگان خانه سینما چنین توضیح داده است: «طبق صحبت‌های تلفنی که شب گذشته و صبح امروز با فرهاد توحیدی و پرویز پرستویی داشتیم قرار شد تا هیات مدیره فعلی خانه سینما به ساختمان شماره ۲ بروند و با حضور وکلای خانه سینما و سازمان سینمایی برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور همه صنوف قانونی به توافق برسند.»

به گفته آقای شمقدری، در حال حاضر فقط بحث زمان‌بندی برای برگزاری این جلسه مانده است که آن هم «با پیشنهاد دوستان» مشخص می‌شود.

او اما در مصاحبه‌ای دیگر با خبرگزاری فارس تجمع سینماگران را «رفتاری هنجارشکنانه» خوانده و از آنها دعوت کرده است که «در جهت قانون قدم بردارند».

آقای شمقدری می‌گوید: «تجمع امروز برخی از اهالی سینما جلوی درب خانه سینما اتفاق خوبی نیست. از این سو نیز به من اعلام کردند که حدود ۷۰۰ نفر اهالی سینما را در فراخوانی به جلوی درب خانه سینما خواهند آورد که من تاکید کردم این کار را عملیاتی نکنید و کسی را نیاورید. آن‌ها هم پذیرفتند.»

او در نهایت ابراز امیدواری کرده که «دوستان در خانه سینمای شماره ۲ جمع شوند و به صحبت بنشینند... تا مشکلات هر چه سریع‌تر مرتفع شود».

اقدامات سازمان سینمایی درباره خانه سینما در حالی است که محمود احمدی نژاد خواستار بازگشایی این نهاد شده است و روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، پلمب شدن خانه سینما را «اقدامی غلط» دانسته بود.
XS
SM
MD
LG