لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

به درخواست استرالیا صدور ویزای اندونزی برای ایرانیان دشوار می‌شود


کوین راد، نخست وزیر استرالیا، می‌گوید حتی کسانی که موفق به اخذ پناهندگی شده‌اند نیز شانسی برای اقامت در استرالیا نخواهند داشت.
کوین راد، نخست وزیر استرالیا، می‌گوید حتی کسانی که موفق به اخذ پناهندگی شده‌اند نیز شانسی برای اقامت در استرالیا نخواهند داشت.
استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجو به این کشور، ضمن جلب موافقت اندونزی برای سخت‌تر کردن شرایط صدور ویزا برای ایرانیان می‌گوید که از این پس هیچ پناهجویی نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به اراضی استرالیا برسانند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۷ تیرماه، روزنامه بریتانیایی گاردین، دولت اندونزی با درخواست کوین راد، نخست وزیر استرالیا،‌برای سخت‌تر کردن شرایط صدور ویزا برای ایرانیانی که وارد اندونزی می‌شوند موافقت کرده است.

تا پیش از این ایرانی‌ها می‌توانستند در بدو ورود به اندونزی، در فرودگاه، ویزای موقت این کشور را خریداری کنند، اما حال سخنگوی وزارت دادگستری اندونزی به خبرگزاری فرانسه گفته است که وزیر دادگستری در نظر دارد در همراهی با استرالیا، حکم سخت‌تر شدن شرایط صدور ویزا برای ایرانیان را به امضا برساند.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوین راد مقرر کرده است که از این پس افرادی که سوار بر قایق یا به هر صورت غیرقانونی دیگر وارد اراضی استرالیا می‌شوند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل شوند.

به گفته دولت استرالیا، این تصمیم شامل حال افرادی که موفق به اخذ پناهندگی شده‌اند نیز می‌شود و آنها نیز «هیچ شانسی» برای اقامت در استرالیا ندارند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که، به گزارش گاردین، «یک سوم» افرادی که از طریق قایق خود را به استرالیا می‌رسانند ایرانی هستند و از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون نیز «۱۵ هزار و ۶۱۰ پناهجو» وارد استرالیا شده‌اند که «۵ هزار و ۵۴۱ تن» آنان ایرانی بوده‌اند.

در راستای سخت‌تر کردن ورود پناهجویان به استرالیا، کانبرا تاکنون «بیش از هزار پناهجوی سری‌لانکایی» را به کشورشان بازگردانده است، اما گاردین تأکید دارد که استرالیا هنوز برای بازگرداندن ایرانیان پناهجو به کشورشان با تهران به توافقی دست نیافته است، هر چند در این مدت با دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل «در مورد این امکان گفت‌و‌گو کرده است».

دولت استرالیا می‌گوید برای جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان و همچنین غرق شدن پناهجویانی که سوار بر قایق قصد دارند خود را به این کشور برسانند، دست به تصمیم اخیر زده است.

تاکنون صدها پناهجو، از جمله چندین ایرانی که قصد داشتند سوار بر قایق خود را به جزیره کریسمس استرالیا برسانند، غرق شده‌اند. از جمله روز ۲۲ تیرماه قایقی که در حال قاچاق ۹۷ مهاجر غیرقانونی از جمله از کشورهای ایران و افغانستان بود، در شمال این جزیره غرق شد و ۹ تن از مسافران آن کشته شدند.

طبق تصمیم جدید دولت استرالیا که بلافاصله اجرایی شده است، پناهجویان در حال حاضر برای بررسی دلایل‌شان برای پناهندگی به جزیره مانوس در پاپو‌آ گینه نو و نائورو ارسال می‌شوند و استرالیا نیز در ازای آن، مبالغی را برای توسعه این دو کشور، در اختیارشان قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG