لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

سازمان‌های حقوق بشری خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار عرب ایرانی شدند


سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و مرکز مستندات حقوق بشر ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار شهروند عرب خوزستانی شدند.

در این بیانیه‌ای مشترک که روز جمعه چهارم مرداد منتشر شده، این سه سازمان از قوه قضاییه ایران خواسته‌اند که محاکمه این چهار نفر مطابق با معیارهای بین‌المللی تجدید شود بطوریکه حکم اعدام یکی از گزینه‌ها نباشد.

مطابق این بیانیه خانواده‌های این افراد زندانی به گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند که این چهار نفر ۲۵ تیرماه امسال تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که بیم آن دارند حکم اعدام آنها عنقریب به اجرا گذاشته شود.

برپایه این بیانیه، مسئولان ایرانی این افراد را از دسترسی به وکیل محروم کرده و افرادی از خانواده‌های آنها را مورد آزار قرار داده یا دستگیر کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده که روند دادرسی این افراد دارای اشکال بوده و احکام صادر شده برپایه «اعتراف»‌هایی صادر شده که به گفته‌ این محکومان با شکنجه گرفته شده است.

این بیانیه قید می‌کند که مدرکی دال بر اینکه دادگاه به ادعاهای این افراد درباره شکنجه رسیدگی کرده باشد، موجود نیست.

عبدالرضا امیر خنافره ، غازی عباسی ، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم پیام از سوی دادگاه انقلاب اهواز به محاربه و افساد فی الارض محکوم شده‌اند که به تایید دیوان عالی کشور نیز رسیده است.

این سه سازمان می‌افزایند این اتهامات به رشته‌ تیراندازی‌هایی ارتباط دارد که ادعا شده به مرگ یک پلیس و یک سرباز منجر شده است.

در این بیانیه مشترک آمده است که سه نفر دیگر با نام‌های هادی البوخنفر نژاد، سامی جدماوی نژاد و شهاب عباسی در ارتباط با این اتهامات به تحمل سه سال حبس در زندان اردبیل محکوم شده‌اند.

در این بیانیه قید شده که دادگاه بدوی احکام خود را یک هفته پس از جلسه تقریبا دوساعته صادر کرده بود.

این سه سازمان می‌گویند در ایران پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری اخیر دست کم ۷۱ حکم اعدام به اجرا در آمده است. این سه سازمان یادآور شده‌اند که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۰۰ نفر در ملا عام یا در داخل زندان‌ها در ایران اعدام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG