لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

اعلام آمادگی بریتانیا برای بهبود روابط با ایران


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از اعلام آمادگی این کشور برای بهبود روابط با ایران خبر داد و اظهار داشت که مایل است با همتای ایرانی خود ملاقات داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت خارجه بریتانیا، ویلیام هیگ در تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی بر لزوم «پیشرفت فوری» برای رفع نگرانی‌های غرب درباره برنامه اتمی ایران تاکید کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید که وزیر خارجه این کشور، «تصریح کرده که بریتانیا آماده بهبود مناسبات دوجانبه با ایران به‌طور گام‌به‌گام و عمل متقابل است.»

وزارت خارجه بریتانیا می‌افزاید ویلیام هیگ در این تماس تلفنی برای دیدار با همتای ایرانی خود علی‌اکبر صالحی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر ابراز تمایل کرده است.

پس از به پیروزی رسیدن حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شماری از مقام‌های کشورهای غربی نسبت به حل‌وفصل مشکلات ایران و غرب ابراز امیدواری کرده‌اند.

در این میان مقام‌های سابق غربی همچون جک استراو وزیر خارجه پیشین بریتانیا و یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان، روی کار آمدن روحانی را فرصتی برای بهبود روابط با ایران دانسته‌اند. این شخصیت‌ها با توجه به پیچیدگی‌های سیاست در ایران و منافع متضاد منطقه‌ای گفته‌اند که راه بهبود روابط چندان ساده نخواهد بود.

بریتانیا که یکی از پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت است، در سال‌‌های اخیر مواضع سختی علیه برنامه اتمی ایران داشته است.

گرچه مناسبات ایران و بریتانیا، در سال‌های اخیر با فراز و نشیب همراه بوده، اما تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند. پس از این حمله بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد.
XS
SM
MD
LG