لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

امام جمعه ایذه درباره حادثه سد کارون: به شهر ما خیانت شد


امام جمعه ایذه در استان خوزستان در واکنش به مرگ ۱۲ زن و کودک در دریاچه سد کارون-۳ با انتقاد از مسئولان مربوطه آنها را به «خیانت» متهم کرد.

روز چهارشنبه، یک دستگاه مینی‌بوس که برای عبور از دریاچه سد کارون‌-۳ سوار بر یدک‌کش بود به داخل آب سقوط کرد و ۱۲تن از مسافران آن که زن و کودک بودند، جان باختند.

از زمان آبگیری سد کارون-۳ در سال ۱۳۸۳ و زیر آب رفتن پل قدیمی «گدار شهپیر»، روستاییان و عشایر بختیاری ساکن روستاهای منطقه در شمال شرقی ایذه، در بن‌بست گرفتار شده‌اند.

روز جمعه مراسم تشییع شماری از قربانیان این حادثه برگزار شد که از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نیز در آن حضور داشت.

کمال موسوی، امام جمعه ایذه در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ مرداد به شدت از انجام نشدن وعده مسئولان انتقاد کرد و گفت به شهر ایذه «خیانت» شده است.

به گزارش تابناک، امام جمعه ایذه با اشاره، به سقوط مینی‌بوس اهالی روستای میراحمد غریبی‌ها به دریاچه سد کارون-۳، گفت: «به ایذه و مردم ایذه خیانت شد و مسئولین با بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. ۱۲ کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبت‌ها و مشقت‌ها و رنج‌های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون-۳ و بی‌مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است.»

امام جمعه ایذه تصریح کرد: «اسرائیل هم اینگونه غزه را در محاصره قرار نداده بود که برخی مسئولین وزارت نیرو و استانداری خوزستان و به خصوص مسئولین شرکت دولتی آب و نیرو، مردم دنباله رود و سادات برحق حسینی را در محاصره قرار دادند و هر از چند گاهی باید شاهد مرگ این عزیزان باشیم. اگر اجازه می‌دادند، امروز کفن پوش به صحنه می‌آمدم تا مسئولان در اهواز و تهران بدانند که بر مردم ایذه و دهدز چه می‌گذرد و دچار چه فلاکت‌هایی هستند.»

وی با بیان گوشه‌ای از مشکلات این منطقه گفت: «سد عظیم کارون ۳ با برق تولیدی از کنار ایذه می‌گذرد ولی مردم آن هیچ بهره‌ای جز بدبختی و از دست دادن جان‌هایشان از آن ندارند. آب عظیم سد کارون-۳ در کنار مردم ایذه همانند آب فرات موج می‌زند ولی زمین‌های کشاورزی و مردم ایذه از آن محرومند؛ باید خشک بمانند و به جای تولید و اشتغال، مصرف‌کننده محصولت کشاورزی و صنعتی دیگرانی باشند که از این سد عظیم استفاده می‌کنند. متاسفانه وضع به گونه‌ای است که در برخی بخش‌های ایذه، مردم باید از تشنگی جان بدهند.»

وی در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که حادثه سقوط مینی‌بوس تنها یکی از حوادث مربوط به نبود راه برای اهالی این منطقه بوده است.

امام جمعه ایذه گفت: «تاکنون حوادث گوناگونی از قبیل مرگ بر اثر زایمان و نبود لنج و بارج برای جابجایی، تاخیر در رسیدگی به عقرب‌زدگی، تاخیر در انتقال بیماران قلبی و دیگر مسائل که همگی منجر مرگ و فوت افراد شده است، اتفاق افتاده و تاکنون قریب به ۳۰ تا ۴۰ نفر از مردم جان خود را به همین خاطر از دست داده‌اند اما کسی گوشش بدهکار نبود و حتی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) از انجام مسئولیت های خود سر باز می‌زند».

محسن رضایی دبیر مجمع تشخصی مصلحت هم که در مراسم تشییع جانباختگان حادثه روز چهارشنبه شرکت کرده بود با انتقاد از بی‌توجهی به این منطقه گفت: «اگر جایی از استان‌های پایتخت‌‌نشین و دیگر برف بیاید باران بیاید و جاده‌ای بند شود و یا خرابی ایجاد شود تمام نیروهای خود رابسیج می‌کنند.»

وی افزود: «در حادثه اخیر نیز ۱۲نفر که همگی زن و کودک بودند ازبین رفتند ولی حتی استاندار هم به ایذه نیامد و مسئولین نسبت به این قضیه تاکنون بی‌تفاوت بوده اند وهیچ کس صدایش درنیامد.»
XS
SM
MD
LG