لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

دعوت از حسن روحانی برای حضور در نشست خلع سلاح جهانی


مراسم تحلیف حسن روحانی روز یکشنبه، ۱۳ مرداد با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد
مراسم تحلیف حسن روحانی روز یکشنبه، ۱۳ مرداد با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد
وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم تحلیف حسن روحانی از رئیس جمهوری ایران برای حضور در نشست خلع سلاح جهانی دعوت به عمل آورده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، ۱۴ مرداد منتشر شد، یان کوبیش در دیدار با محمدمهدی آخوندزاده، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، با اشاره به نشست این دوره خلع سلاح جهانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تاکید کرده است که حضور آقای روحانی در این نشست و بیان نظرات و سیاست‌های او «مناسب» خواهد بود.

آقای کوبیش همچنین گفته است که به زودی دعوتنامه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد برای حسن روحانی ارسال خواهد شد.

آقای روحانی از روز شنبه، ۱۲ مرداد پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود توسط رهبر جمهوری اسلامی، به‌طور رسمی ریاست دولت ایران را عهده‌دار شد.

یک روز بعد آن نیز مراسم تحلیف او در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در آن نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و نیز فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد حضور یافتند.

تعامل با جهان و تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جمله وعده‌های آقای روحانی است که به مناسبت‌های مختلف بیان کرده است.

رئیس جمهور جدید ایران همچنین در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، تاکید می‌کند که دولت او با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در جهان مبارزه خواهد کرد و کمک می‌کند که خاورمیانه عاری از جنگ‌افزار هسته‌ای محقق شود.

حسن روحانی در این برنامه کلان به فتوای آیت‌الله علی خامنه‌ای علیه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید با توجه به فتوای او و «این واقعیت که سلاح‌های کشتار جمعی تهدیدی علیه بشریت هستند، دولت یازدهم تمام توان خود را برای مبارزه مؤثر با تولید و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی به‌کار خواهد بست.»

آقای خامنه‌ای در فتوای خود تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را «حرام» اعلام کرده است. با این حال چنین فتوایی باعث نشده است که نگرانی‌های غرب درباره برنامه اتمی ایران و اهداف آن برطرف شود.

غرب می‌گوید که ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است و از این رو تحریم‌های سنگینی را علیه آن اجرا می‌کند.

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا به «پیشرفت سریع» حل مسئله هسته‌ای

در همین حال اتحادیه اروپا با توجه سخنان حسن روحانی در مراسم تحلیف و تاکید او بر احترام متقابل در روابط با غرب، خواستار اقدام رئیس جمهور جدید ایران در جهت حل سریع مناقشه هسته‌ای شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته، دوشنبه، گفت: «ما سخنان رئیس جمهور جدید [ایران] را به دقت گوش کرده‌ایم...امیدواریم که دولت جدید ایران آماده پیشرفت سریع در جهت حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای آن باشد.»

آقای مان همچنین ابراز امیدواری کرده است که دولت آقای روحانی مذاکرات خود با گروه ۱+۵ را به‌طور سازنده‌ای پیش ببرد تا بدین ترتیب میان دو طرف اعتمادسازی شود.

گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه،چین و آلمان مذاکرات دامنه‌داری را با ایران در رابطه با برنامه اتمی آن آغاز کرده‌اند، اما این مذاکرات به نتیجه خاصی نینجامیده است.
XS
SM
MD
LG