لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

محکومیت یک نوکیش مسیحی به ۱۰ سال زندان


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
مصطفی بردبار، از نوکيشان مسيحی، توسط قاضی پيرعباس، رئيس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به ده سال حبس تعزيری محکوم شده است.
به گزارش سایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان را پوشش می دهد، اين حکم روز نهم مرداد به وکيل آقای بردبار ابلاغ شده است.
منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام»، به راديو فردا می‌گويد که اتهام آقای بردبار، عضويت در تشکل ضد امنيتی و اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرايم عليه امنيت کشور بوده که در هر کدام آنها به پنج سال زندان محکوم شده است.
مصطفی بردبار، ۲۷ ساله، در سال‌های اخير به مسيحيت گرويده است. او هفتم دی‌ماه ۱۳۹۱ همراه با حدود ۵۰ مسيحی ديگر و در حالی‌که مراسم کريسمس را در خانه‌ای شخصی جشن گرفته بودند، با هجوم نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
آقای بردبار در سال ۱۳۸۸ نيز به اتهام گرويدن به مسيحيت و حضور در کليسای خانگی در شهر رشت، توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بود.
در آن هنگام او از سوی بازپرسی شعبه يک به «ارتداد» متهم شد اما پس از طی مراحل دادگاهی به قيد وثيقه آزاد شد هرچند اين محکوميت نيز به عنوان سابقه کيفری در پرونده آقای بردبار درج شده است.
آقای برجی می‌گويد اتهام‌هايی مانند عضويت در تشکل ضد امنيتی و اقدام عليه امنيت ملی، «عذری شبه قانونی برای ممانعت از فعاليت عادی مسيحيان» است.
به گفته آقای برجی، «کارهايی مانند غسل تعميد يا شرکت در کليساهای خانگی نه تنها غير قانونی نيستند بلکه حکومت بايد بر مبنای قانون اساسی خود و قوانين عادی کشور در تضمين آزادی اقليت‌های دينی و مذهبی کوشا باشد.»
سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» ابراز اميدواری می‌کند تا با تغييراتی که در فضای سياسی ايران اتفاق می‌افتد، برخوردهای امنيتی با مسيحيان و کليساهای آنها متوقف شود.
در سال‌های اخير تعداد زيادی از افرادی که از اسلام به مسيحيت تغيير دين داده‌اند، دستگير و به حبس های طولانی محکوم شده‌اند.
همچنين در مواردی کليساهای مسيحيان تعطيل شده و از فعاليت‌های دينی آنها جلوگيری به عمل آمده است.
XS
SM
MD
LG