لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

پیام اشتون به روحانی؛ دیدار وزیر خارجه فرانسه با سفیر ایران


کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، در نامه‌ای به حسن روحانی ضمن تبریک به وی از رئیس جمهوری ایران خواست گفت‌وگوهای هسته‌ای هرچه زودتر از سر گرفته شود. در همین حال لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در پاریس با سفیر ایران دیدار کرد و ابراز امیدواری کرد فصل تازه‌ای در روابط دو کشور آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون که به نمایندگی از گروه ۱+۵ طرف مذاکره با ایران است در نامه‌ای به حسن روحانی نوشت: «من این نامه‌ را می‌نویسم که به شما بگویم، به همراه گروه ۱+۵ آماده‌ام تا گفت‌‌وگوها ادامه یابد تا اینکه هرچه زودتر راه‌حلی پیدا شود.»

کاترین اشتون در ادامه نامه خود به روحانی می‌نویسد: «امیدوارم که ما بتوانیم گفت‌وگوهای مفیدی را با تیم مذاکره‌کننده شما در کوتاه‌ترین زمانی که مقدور باشد برنامه‌ریزی کنیم.»

روز دوشنبه هم کاترین اشتون خواستار آن شده بود که روحانی موجب «پیشرفت سریع» در حل‌وفصل نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران شود.

حسن روحانی روز سه‌شنبه، در نخستین کنفرانس خبری خود، از آمادگی دولتش برای رفع «نگرانی‌های مشترک» طرفین سخن گفت و اظهار داشت که وی معتقد است تحت پیمان ان‌پی‌تی، که غنی‌سازی را حق کشورها می‌داند، مشکلات ایران و غرب قابل حل و فصل است.

روحانی با این حال تاکید کرد که تحریم و تهدید نمی‌تواند راهی برای حل مشکلات باشد و مذاکراه بر پایه منافع متقابل را برای برون‌رفت از وضع فعلی پیشنهاد کرد.

دیدار وزیر خارجه فرانسه با سفیر ایران

از سوی دیگر روز سه‌شنبه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، علی آهنی، سفیر ایران با وزیر خارجه فرانسه در پاریس دیدار داشته است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است همچنانکه انتخابات ریاست جمهوری اراده مردم ایران برای تغییر را نشان داد، وزیر خارجه فرانسه از علاقمندی پاریس به آغاز فصلی تازه در مناسبات دو کشور پس از روی کار آمدن حسن روحانی سخن گفت.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه می‌افزاید که فرانسه همچون شرکایش برای گفت‌وگو با دولت حسن روحانی آماده است اما همچنان انتظار دارد که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای، سوریه و حقوق بشر اقدامات عینی انجام دهد.

فرانسه یکی از قدرت‌های دارای حق وتو و از گروه ۱+۵ است. پاریس همچنین از شورشیان سوریه حمایت می‌کند.

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داده است که برونو فوشه، سفیر فرانسه در ایران، پیام کتبی فرانسوا اولاند رئیس جمهور کشور متبوعش را به معاون وزارت خارجه ایران داده است.

برپایه این گزارش سفیر فرانسه در دیدار با علی اصغر خاجی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حامل پیام تبریک فرانسوا اولاند بوده است.

این گزارش می‌افزاید رئیس جمهوری فرانسه در پیام خود به روحانی نسبت به ارتقای مناسبات دو کشور ابراز امیدواری کرده است.
XS
SM
MD
LG