لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

رئیس اقلیم کردستان عراق: از کردهای سوریه دفاع می‌کنیم


مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق، ۱۹ مرداد ماه گفت حکومت تحت رهبری او از تمام امکانات برای دفاع از کردهای سوریه، در صورت تهدید القاعده، استفاده می‌کند.

آقای بارزانی که در این مورد بیانیه‌ای منتشر کرده می‌گوید نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق به مناطق کردنشین سوریه سفر می‌کنند تا در مورد خبرهایی که از «حمله تروریست‌های القاعده» حکایت دارند، تحقیق کند.

قرار است این گروه «مستقیما» در مورد «کشتار زنان و کودکان کرد» در سوریه تحقیق کند.

منطقه‌ای که کردهای سوریه در آن ساکن‌اند در نزدیکی مرز عراق قرار دارد. شهروندان کرد نزدیک به ده درصد جمعیت سوریه، یعنی دو میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.

با وجود گفته‌های آقای بارزانی، مقام‌های عراقی پیشتر به شکل رسمی بر «مداخله نکردن» در جنگ داخلی سوریه تاکید داشته‌اند.

چندی‌ست که خبرهایی در مورد درگیری‌ها میان کردهای سوریه و گروه‌های افراطی مخالف بشار اسد منتشر شده است.

بنا بر گزارش‌ها در دوری از درگیری‌ها در هفته‌های گذشته، مناطق شمال شرق سوریه محل نبرد میان چریک‌های کرد و گروه‌های اسلام‌گرا بوده است.

سی‌ام تیرماه گروهی از چریک‌های کرد که از مخالفان بشار اسد به شمار می‌روند، اعلام کردند یک فرمانده «وابسته به القاعده در عراق» را بازداشت کرده‌اند.

کردهای سوریه گفته بودند در حال تشکیل شورایی محلی برای اداره مناطقی هستند که عمدتا خارج از کنترل دولت سوریه است.

نیروهای سوری سال گذشته از مناطق کردنشین عقب‌نشینی کرده و برقراری امنیت را به گروهی از شبه‌نظامیان کرد در آن مناطق سپرده‌اند.

مسعود بارزانی در بیانیه خود در مورد نوع «کمک‌ها» یا «امکاناتی» که درصورت اثبات تهدید اسلام‌گرایان تندرور، برای دفاع از کردهای سوری از آنها استفاده می‌کند، سخنی نگفته است.
XS
SM
MD
LG