لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

دولت مصر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد


دولت مصر، چهارشنبه، ۲۳ مرداد، پس از حمله نیروهای امنیتی این کشور به هواداران محمد مرسی که دست‌کم ده‌ها کشته برجای گذاشت، به مدت یک ماه اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

در همین حال بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن خشونت نیروی‌های امنیتی مصر، طرفین را به آرامش دعوت کرد.

در جریان حمله نیروهای امنیتی مصر به اردوگاه‌های طرفداران محمد مرسی که صبح چهارشنبه در قاهره رخ داد، تعداد بسیاری کشته شدند، اما در حالی که مقامات رسمی مصر تعداد کشته شدگان را ۵۶ نفر اعلام کرده‌اند، اخوان المسلمین می‌گوید که کشته‌شدگان خیلی بیشتر از این هستند و به صدها نفر می‌رسند

ایران، قطر و ترکیه نیز به همراه دبیر کل سازمان ملل متحد، خشونت نیروهای مصری را محکوم کرده‌ند.

گزارش آسوشیتدپرس از رخدادهای امروز مصر حاکی از آن است، نیروهای امنیتی به همراه خودروهای زرهی و بولدوزر به دو جایگاه تجمع حامیان محمد مرسی حمله برده و به سمت آنان گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

این گزارش می‌گوید که صدای شلیک گلوله از هر دو طرف نیروهای امنیتی و مخالفان به گوش می‌رسید.

در همین حال گفته می‌شود که هواداران محمد مرسی نیز سه کلیسا را در مرکز مصر به آتش کشیده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران مرسی می‌گویند که این اقدام را «در تلافی حملات پلیس به تظاهرات طرفداران مرسی در قاهره» انجام داده‌اند.

خبرگزاری دولتی مصر نیز گزارش می‌دهد که طرفداران دولت اسلام‌گرای مرسی، با پرتاب سه کوکتل مولوتف کلیسای «مار جرجیس» را در استان سوهاج به آتش کشیدند.

مفتی احمد الطیب، شیخ اعظم دانشگاه اسلامی الازهر مصر روز چهارشنبه در یک بیانیه تلویزیونی سرکوب معترضان توسط دولت را محکوم کرد و اعلام داشت که با اعمال روش‌های خشونت‌آمیز مخالف است.
XS
SM
MD
LG