لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

دولت ایران کارگروه «نجات دریاچه ارومیه» تشکیل می‌دهد


کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزارت نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و از سوی دیگر رئیس سازمان محیط زیست ایران و نیز نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تشکیل می‌شود
کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزارت نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و از سوی دیگر رئیس سازمان محیط زیست ایران و نیز نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تشکیل می‌شود
در نخستین نشست هیئت وزیران دولت یازدهم ایران، روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد، اعضای دولت مصوبه‌هایی تصویب کردند که یکی از آنها «تشکیل کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه است».

این جلسه پس از آن تشکیل شد که رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی در آغاز آن گفت اولين مسئوليت دولت او «بهبود معشيت مردم است».

به گزارش ایسنا کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزارت نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و از سوی دیگر رئیس سازمان محیط زیست ایران و نیز نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تشکیل می‌شود.

حسن روحانی پیش از انتخابات وعده داده بود که موضوع دریاچه ارومیه جزء «اولین برنامه‌های دولت» او باشد.

ایسنا می‌گوید این کارگروه ماموریت یافته است «با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف دو ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند».

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته موضوع اعتراض‌های گوناگونی بوده که چه در میان شهروندان ایرانی و چه در میان برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های این کشور بروز پیدا کرده است.

این اعتراضات به برگزاری چندین راهپیمایی در تبریز و ارومیه انجامیده است.

این دریاچه در حال خشک شدن است و این خشک شدن، نگرانی‌های زیست‌محیطی دیگری را از جمله باقی ماندن انبوه نمک و پخش شدن آن در سطح ایران و نابودی زیست‌گاه کم‌نظیر آن همراه داشته است.

طی آخرین گفته‌های رسمی، حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی، ۲۵ مرداد ماه اعلام کرد تنها یک‌سوم از مساحت دریاچه ارومیه باقی مانده است.

پیش از آن نیز مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب در مجلس گفته بود «هفتاد درصد دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است».

آقای عباس‌نژاد در عین حال گفته است تا کنون «۲۴ پروژه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و در حال اجراست».

تنها ۱۰ روز پیش از آن جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته بود: «تمام حرف‌هایی که درباره دریاچه ارومیه زده شد بی‌راه بود و محقق نشد.»

دریاچه ارومیه و «نجات» آن از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی نیز بود.

حسن روحانی در زمان کارزار انتخاباتی در ۲۰ خرداد ماه در میان هوادارانش در ارومیه گفته بود «اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد».

او در همان سخنرانی تاکید کرده بود «در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه، جزء اولین برنامه‌هاست».
XS
SM
MD
LG