لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

احکام نهایی متهمان پرونده بیمه ایران؛ از حبس ابد تا ۶ ماه زندان


تصویری از دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران
تصویری از دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران
با تایید دیوان عالی کشور دو متهم پرونده اختلاس بیمه ایران به حبس ابد و جریمه‌های نقدی چند میلیارد تومانی محکوم شدند.

بر اساس اطلاعیه دادستانی کل کشور که روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد منتشر شد، دیوان عالی کشور احکام نهایی تعدادی از متهمان پرونده بیمه ایران را تایید کرده که شدیدترین آنها در رابطه با مصطفی حمزه توسی و داود فهیمی رودپشتی است، دو متهمی که به حبس ابد و جریمه‌های نقدی بالغ بر ۶ میلیارد تومان محکوم شده‌اند.

این پرونده اما چندین متهم دیگر نیز داشته که دیوان عالی کشور محکومیت ۱۰ نفر از آنان به زندان‌های طولانی و کوتاه مدت، از ۲۵ سال تا ۶ ماه، را تایید کرده است.

بدیع‌الله کیانی، جابر ابدالی، محمدتقی توکلی، علی جلیل، شهریار خسروی، محمود باقری زمانی، ایرج عبدالحمیدی، فریبرز فریددانش، داوود سرخوش و یوسفعلی درون‌پرور این ۱۰ متهم هستند.

پرونده اختلاس بیمه ایران از جنجالی‌ترین پرونده‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده که در آن نام برخی از مقامات عالی نظام و دولت پیشین ایران آمده است.

از جمله آنها می‌توان به محمدرضا رحیمی، رئیس سابق دیوان محاسبات کشور و معاون اول محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران اشاره کرد که برخی از متهمان پرونده به هنگام دفاعیات خود در دادگاه گفتند که به او مبالغ کلانی رشوه داده‌اند.

اما قبل از آن نیز الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی بود که از نقش آقای رحیمی در این ماجرای اختلاس سخن گفته و او را «سر حلقه باند فساد خیابان فاطمی» نامیده بود، باندی که از آن به عنوان عاملان اختلاس بیمه ایران یاد می‌شود.

با این حال تکرار نام محمدرضا رحیمی در دادگاه و رسانه‌ها واکنش شدید دولت وقت ایران را در پی داشت که آن را ناقض «حقوق شهروندی» و «حرمت و آبروی مسلمان» دانست.

چند ماه پس از آن نیز رئیس سازمان بازرسی کشور از توقف پرونده محمدرضا رحیمی در قوه رضاییه سخن گفت که دلیل آن «رعایت برخی مصالح» عنوان شد و به این شکل نام آقای رحیمی از میان متهمان پرونده اختلاس بیمه ایران به‌ظاهر خارج شد.

اکنون دادستانی کل کشور می‌گوید که برخی دیگر از متهمان این پرونده تبرئه شده‌اند و به جز این، دیوان عالی کشور نیز حکم ۲۲ نفر از متهمان را نقض کرده و پرونده را جهت رسیدگی دوباره به دادگاه‌ ارجاع داده است.
XS
SM
MD
LG