لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

اعتراضات در هرات به «فساد» در کنسولگری ایران


فضل‌الله حیدری، والی جدید هرات، در دیدار با مقام‌های کنسولگری ایران در دفتر کار خود، ضمن انتقاد از رفتار آنها، هشدار داد چنانچه شهروندان افغان شکنجه شوند، رابطه آنها با ایران «تنش‌آلود» خواهد شد
فضل‌الله حیدری، والی جدید هرات، در دیدار با مقام‌های کنسولگری ایران در دفتر کار خود، ضمن انتقاد از رفتار آنها، هشدار داد چنانچه شهروندان افغان شکنجه شوند، رابطه آنها با ایران «تنش‌آلود» خواهد شد
گروهی از شهروندان هراتی در روز ۳۰ مرداد علیه آنچه «کارشکنی» و «فساد» از سوی کنسولگری ایران نامیده‌اند دست به راه‌پیمایی زدند و یک روز پس از آن نیز والی هرات درباره «فساد» و «تنش‌آلودن» شدن رابطه به مقام‌های دیپلماتیک ایران هشدار داد.

به گزارش رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اعتراض‌کنندگان هراتی از جمله می‌گویند پیش از ۳۰۰ یورو به خاطر «تضمین ویژه کار» در ایران (روادید کار) به مسئولان کنسولگری ایران در آن شهر پرداخت کرده‌اند، اما «از چند ماه به این طرف نتوانسته‌اند پول خود را پس بگیرند».

معترضان نه تنها کنسولگری ایران که سربازان امنیتی مقابل کنسولگری را نیز متهم به «اخذ رشوه» کرده‌اند.

این رادیو به خبرهایی در مورد فروش ویزای ایران در بازار سیاه نیز اشاره می‌کند.

تظاهرکنندگان دولت افغانستان را «عامل نابسامانی‌ها» از سوی ایران در برابر افغان‌ها نامیده‌اند.

یک روز پس از این اعتراضات فضل‌الله حیدری، والی جدید هرات، در دیدار با مقام‌های کنسولگری ایران در دفتر کار خود، ضمن انتقاد از رفتار آنها، هشدار داد چنانچه شهروندان افغان شکنجه شوند، رابطه آنها با ایران «تنش‌آلود» خواهد شد.

رادیو آزادی می‌گوید این برای اولین بار است که یک مقام محلی هرات به صراحت از عملکرد مسئولان ایرانی در آن ولایت انتقاد می‌کند.

والی هرات گفته است صدور روادید ایرانی برای شهروندان افغان در آن ولایت با «فساد گسترده» همراه است.

این مقام محلی در عین حال گفته است «این فساد» برای آنها «روشن شده است».

شهروندان ساکن هرات در گفت‌وگو با رادیو آزادی به موارد مختلفی از آنچه مقام‌های آن ولایت «فساد» نامیده‌اند اشاره کرده‌اند.

رادیو آزادی از قول ژنرال عبدالحمید حمیدی آمر، فرمانده امنیتی استان هرات می‌گوید که مسئولان ایرانی در محل قول داده‌اند برای حل مشکلات پیش‌آمده در مورد روادید اقداماتی انجام دهند.

مقام‌های ایرانی هنوز به انتقادها در مورد «فساد» واکنشی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG