لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

وزیر اقتصاد ایران: رشد اقتصادی نزدیک به صفر و نرخ سود منفی است


علی طبیب‌نیا می‌گوید طرح مسکن مهر از عوامل اصلی افزایش نقدینگی و بالا بودن نرخ تورم بوده است.
علی طبیب‌نیا می‌گوید طرح مسکن مهر از عوامل اصلی افزایش نقدینگی و بالا بودن نرخ تورم بوده است.
وزیر اقتصاد ایران می‌گوید رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر، نرخ سود منفی است و حدود ۸.۵ میلیون نفر جویای کار در ایران وجود دارد.

علی طیب‌نیا شامگاه شنبه، دوم شهریورماه، با حضور در تلویزیون جمهوری اسلامی، مهمترین چالش وزارت اقتصاد را رشد اقتصادی پایین دانست و گفت در یکی دو سال اخیر این نرخ «نزدیک به صفر» بوده است.

وی که در برنامه «نگاه یک» سخن می‌گفت، در ادامه با بیان اینکه «پنج میلیون نفر» که اکنون در مقطع تحصیل هستند به زودی وارد بازار کار می شوند و «سه و نیم میلیون نفر» هم بیکار هستند، گفت که در آینده نزدیک «هشت و نیم میلیون نفر» جویای شغل در ایران خواهند بود.

این ارقام در حالی اعلام می‌شود که در سال‌های اخیر دولت محمود احمدی‌نژاد از ارائه برخی آمار اقتصادی نظیر نرخ بیکاری خودداری، و در مواردی نیز که آمارهایی در خصوص نرخ رشد اقتصادی و موارد مشابه را اعلام کرده بود، این ارقام از سوی منتقدانش «غیر واقعی» خوانده شدند.

آقای طیب‌نیا شامگاه شنبه با انتقاد از نرخ تورم و رشد نقدینگی اظهار داشت که مسکن مهر در افزایش تورم و نقدینگی «سهم ۵۰ درصدی» دارد.

به گفته وی، نقدینگی از «۶۷ هزار میلیارد تومان» در ابتدای روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به «۴۵۰ هزار میلیارد تومان» در پایان آن رسیده است. در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ تورم نقطه به نقطه به «۴۵ درصد» رسیده است.

وزیر اقتصاد ایران همچنین با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که در حال حاضر «۱۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع» برای اجرای این قانون وجود دارد و در عین حال افزود که از بودجه ۲۱۰ هزار میلیاردی سال ۱۳۹۲، حدود «۱۳۵ هزار میلیارد تومان» محقق شده است.

پیش از این محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی اعلام کرده بود که درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲ محقق نشده است و بر اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ و ممانعت از کسری بودجه تأکید کرده بود.

۱۵ وزیر دولت یازدهم، از جمله وزیر اقتصاد، که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند از ۲۶ مردادماه در وزارتخانه‌های‌ خود مستقر و کار خود را آغاز کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG