لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

انتشار برخی برآوردها و نظرهای اطلاعاتی در مورد «حمله شیمیایی» سوریه


خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی، گزارش‌ها یا گفته‌هایی را منتشر کرده‌اند که برآوردی از تحقیقات اطلاعاتی مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی‌ست و به «حمله شیمایی» ۳۰ مرداد در سوریه مربوط می‌شود.

بریتانیا

خبرگزاری رویترز روز هفتم شهریور ماه گزارشی را منتشر کرد که برآورد کمیته مشترک اطلاعاتی دولت بریتانیاست.

این کمیته را لندن برای تحقیق در مورد «حمله شیمیایی» روز سی‌ام مرداد ماه در سوریه برپا کرده بود و گزارش آن در وب‌سایت دولت بریتانیا منتشر شده است.

در این گزارش در مورد حمله‌ای که در سی‌ام مرداد ماه انجام شد و «دست‌کم ۳۵۰» کشته برجای گذاشت آمده «مخالفان [حکومت سوریه] امکان انجام دادن آن با چنین ابعادی را ندارند. حکومت [سوریه] پیشتر دست‌کم در ۱۴ مورد دست به حملات شیمیایی کوچک‌تری زده است».

این گزارش به برخی گزارش‌های اطلاعاتی اتکا می‌کند که حکومت سوریه را متهم می‌کنند و می‌گوید «امکان اینکه حکومت سوریه مسئول حمله است بسیار زیاد است».

کمیته تحقیقات با استناد به «تصاویر ویدئویی منتشر شده» می‌گوید از «عامل‌های اعصاب مانند گاز سارین» استفاده شده است.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که دلیل «سیاسی یا نظامی مشخصی برای حکومت سوریه در دست زدن به حمله‌ای با ابعادی بزرگ‌تر در شرایط فعلی، آن‌هم وقتی بازرسان سازمان ملل در آن کشور هستند، وجود ندارد. بشار اسد اجازه استفاده از سلاح شیمایی را احتمالا به فرماندهان ارشد داده است، اما تغییر در بزرگی یا نوع حمله به اجازه او نیاز دارد».

به هر حال این کمیته تاکید می‌کند که هیچ مدرک روشن و مشخصی که هر کدام از گروه‌های مخالف اسد پشت چنین حمله‌ای باشند، وجود ندارد.

کمیته بریتانیایی می‌گوید گروهی از مخالفان به‌دنبال سلاح شیمایی هستند ولی هیچ‌کدام قادر به انجام حمله با چنین ابعادی نیستند.

در کنار گزارش منتشر شده، نامه‌ای نیز جان دی، رئیس این هیئت، به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، فرستاده است.

در این نامه جان دی می‌نویسد هیچ مدرک اطلاعاتی که گروه‌های مخالف دست به چنین حمله‌ای زده باشند، وجود ندارد. در نتیجه کمیته تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که مسئولیت آن باید بر عهده حکومت سوریه باشد.

در پایان این نامه آقای دی، تاکید کرده است که احتمال بسیار زیادی وجود دارد، که این حمله کار حکومت سوریه است.

انتشار این گزارش‌ها همزمان با رای‌گیری و اجازه ندادن پارلمان بریتانیا به دولت برای مداخله نظامی در سوریه است.

روز گذشته در جلسه فوق‌العاده پارلمان آن کشور، نمایندگان، پس از ساعت‌ها بحث و جدل، به طرح پیشنهادی دیوید کامرون برای مداخله نظامی در سوریه رای ندادند.

قرار است پارلمان بریتانیا یک بار دیگر درباره مداخله نظامی در سوریه رای‌گیری کند.

آمریکا

گزارش‌ها از ایالات متحده حاکی از آن است که همچنان ظن قوی در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی به دست حکومت بشار اسد وجود دارد، اما «پرسش‌هایی» نیز در این مورد باقی مانده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول «چندین مقام رسمی آمریکا» می‌گوید شواهد «علیه اسد»، «یقینی و بدون شک» نیست.

این مقام‌ها گفته‌اند محل دقیق سلاح‌های شیمایی بشار اسد برای آن‌ها مشخص نیست؛ «ماهواره‌های آمریکایی کامیون‌هایی را رصد کرده‌اند که از زرادخانه‌های سوریه چیزی را بیرون می‌برند، اما تحلیل‌گران آمریکایی نتوانسته‌اند مشخص کنند چه چیزی بیرون برده می‌شود و در برخی موارد، نمی‌دانند کجا برده شده‌اند».

آسوشیتدپرس از قول مقام‌هایی که به گفته‌های آنها -بدون ذکر نامشان- اتکا کرده می‌گوید بحث‌هایی در این مورد که حمله به دست مقام‌هایی پایین‌رتبه [در حکومت سوریه] انجام شده باشد، و نه مستقیما از سوی حلقه بشار اسد یا فرماندهان ارشد، صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش‌ها کاخ سفید به دنبال اطلاعاتی‌ست که نشان دهد حمله مستقیما به بشار اسد یا کسی از نزدیک‌ترین افراد حلقه او مربوط می‌شود. آنها در عین حال می‌خواهند مطمئن شوند که حمله‌ها از کنترل دولت خارج نشده و شورشیان قصد ندارند با چنین کاری پای غرب را به جنگ بکشانند.

روز چهارشنبه ماری هرف، سخنگوی کاخ سفید، گفته بود بدون در نظر گرفتن اینکه فرماندهی یا کنترل حمله‌ها کجاست، رئیس‌جمهور اسد را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خودش می‌دانیم.

آسوشیتدپرس می‌گوید در عین حال بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی نیز متعقدند دلایل محکمی وجود دارد که دولت اسد مسئول این حمله است و بر کاخ سفید برای دست زدن به واکنشی نظامی فشار می‌آورند.

سناتور ساکسبی چامبلیس، عضو جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنا، می‌گوید اطلاعات موجود نشان می‌دهد اسد مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه است.

مقام‌های کاخ سفید نیز طی روزهای گذشته حکومت سوریه را مسئول «حمله شیمیایی» ۳۰ مرداد دانسته‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه گفته بود به این نتیجه رسیده که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در حومه دمشق است.

گزارش آسوشیتدپرس پیش از آن منتشر شد که موضوع «حمله نظامی» به سوریه در پارلمان بریتانیا به بحث گذاشته شود.

موضوع حمله نظامی احتمالی به سوریه، در پی رخدادهای سی‌ام مرداد ماه، از خبرسازترین موضوعات روزهای گذشته بود.

وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود، نیروهای نظامی آن کشور در دریای مدیترانه برای انجام دستور رئیس‌جمهوری در آماده‌باش قرار دارند.

در عین حال خبرگزاری رویترز به نقل از کاخ سفید گفته است که واکنش (احتمالی) آمریکا علیه حکومت سوریه «بسیار محدود» خواهد بود.

کاخ سفید تاکید کرده است که این اقدام نظامی قابل مقایسه با آنچه که در حمله آمریکا به عراق رخ داد،‌ نیست.

جنگ داخلی سوریه پس از سرکوبی خونین تظاهرات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه بشار اسد در سوریه آغاز شد.

این جنگ که دو سال و نیم است به درازا کشیده بیش از صدهزار قربانی و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته و تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی سیاسی جهت برون‌رفت از آن نیز تا کنون بی‌فرجام مانده‌اند.
XS
SM
MD
LG