لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

مطهری اظهارات هاشمی درباره حمله شيميايی حکومت سوريه را تاييد کرد


علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهارنظر اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حمله شيميايی حکومت سوريه به مردم کشور خود را تاييد کرد ولی گفت که اظهارات وی به معنای صدور مجوز حمله به سوريه نيست.

آقای مطهری که از حاميان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام است، روز چهارشنبه، ۱۳ شهريور، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «درست است که روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی را تکذيب کرده اما فيلم اظهارات ايشان وجود دارد، من خودم اين فيلم را ديدم و قاعدتا آن فيلم نمی‌تواند ساختگی باشد».

سخنان اين نماينده مجلس ناظر به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی است که به گزارش خبرگزاری ايلنا، عصر روز يکشنبه در مراسمی در شهر شيرگاه استان مازنداران تاييد کرد که مردم سوريه، «از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجی‌ها باشند».

نعميه اشراقی، نوه آيت‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی نيز روز نهم شهريور ماه در صفحه فيس‌بوک خود نوشت اکبر هاشمی رفسنجانی در حسينيه جماران و در جمع شماری از مردم استان اصفهان، گفته است: «دولتی که ملت خود را بمباران شيميايی کند عواقب سخت آن را خواهد ديد همان‌گونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خورد خريد و دچار چنين سرنوشت هولناکی شد».

اين اظهارات که بازتاب بين‌المللی پيدا کرد توسط روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام و سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تکذيب شده است. با اين حال، چند تن از نمايندگان اصولگرای مجلس خواستار انتشار متن نوار سخنرانی آقای هاشمی شدند.

علی مطهری می‌گويد: «برخی سعی دارند القاء کنند که اظهارات اخير هاشمی به نوعی همکاری با آمريکا است، اما محکوم کردن بمباران شيميايی مردم توسط ارتش سوريه به معنای صدور مجوز به آمريکا برای حمله به سوريه نيست».

وی افزوده است: «شايد ايشان اطلاع، اخبار و اسنادی دارد که نمايانگر حمله شيميايی دولت سوريه به مردم است و می‌خواهند انقلاب اسلامی ايران بيشتر از اين در اين قضيه مايه نگذارد».

به گفته این نماینده تهران، «آقای هاشمی حرفش را زده و نظرش این است و شاید به نظرش مصلحت کشور در این موضع گیری است».

جمهوری اسلامی ايران از حاميان اصلی حکومت بشار اسد به شمار می‌رود و متهم است که انوع کمک‌های مالی و نظامی را به منظور مقابله با مخالفان مسلح اسد در اختيار دمشق گذاشته است.

در دو سال و نيم گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی ايران ديدگاه واحدی را در زمينه حمايت از حکومت از سوريه در برابر آنچه که دخالت خارجی و اقدامات «تروريست ها» خوانده‌اند، ابراز کرده‌اند و از اين رو، اظهارات آقای رفسنجانی بيانگر شکاف در سطوح عالی نظام جمهوری اسلامی ايران در قبال بحران سوريه تلقی می‌شود.

بحران سوريه تاکنون بيش از يکصد هزار کشته و ميليون ها آواره بر جای گذاشته است. آمريکا گفته است که در واکنش به حمله شيميايی حکومت سوريه به حومه دمشق، منتظر صدور مجوز از سوی کنگره برای حمله نظامی به سوريه است.
XS
SM
MD
LG