لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

دادگاه اتحادیه اروپا به لغو تحریم‌ هفت شرکت ایرانی رای داد


رای صادره دادگاهی در اتحادیه اروپا مقرر می‌کند که این اتحادیه باید تحریم‌های خود علیه هفت شرکت و بانک ایرانی را لغو کند، حکمی که پیش از این نیز درباره دو نهاد اقتصادی دیگر ایران صادر شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، حکم دادگاه عمومی اتحادیه اروپا که روز جمعه، ۱۵ شهریور، صادر شد شامل شرکت‌های پست‌بانک ایران، بیمه ایران، کشتی‌رانی گود لاک، بانک توسعه صادرات، بانک بین‌المللی پرشیا، بانک رفاه کارگران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی می‌شود.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا پیش از این نیز حکم به لغو تحریم‌های دو بانک دیگر ایران داده بود:‌ بانک‌های ملت و صادرات.

این دادگاه اعلام کرده بود شواهد معتبری ندارد که نشان دهد بانک‌های یادشده به برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند، چنان‌ چه اکنون نیز به همین دلیل رای به لغو تحریم‌ها علیه این شرکت‌ها و بانک ایرانی داده است.

به عبارتی، کمک به پیش‌برد برنامه هسته‌ای ایران دلیل عمده‌ای بوده است که اتحادیه اروپا و آمریکا دست به تحریم‌ نهادهای اقتصادی مختلف ایران بزنند.

غرب نسبت به اهداف هسته‌ای تهران مظنون است و می‌گوید که تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند.

در این راستا تحریم‌های سنگینی نیز علیه ایران تصویب و به اجرا گذاشته شده است که اقتصاد آن را نشانه می‌رود. اما حال آن‌ گونه که رویترز می‌نویسد، حکم دادگاه اتحادیه اروپا به لغو تحریم‌ها علیه نهادهای اقتصادی ایران می‌تواند تلاش‌های این اتحادیه برای وارد آوردن فشار اقتصادی به ایران را به چالش بکشد.

این مسئله نگرانی ایالات متحده را نیز در پی داشته است، به‌ طوری که یکی از مقامات وزارت امور خارجه این کشور چند ماه قبل، پس از صدور رای دادگاه اتحادیه اروپا به نفع دو بانک ایرانی گفت که آمریکا از اتحادیه اروپا می‌خواهد راهی پیدا کند که قضات دادگاه بتوانند به شواهد سری دسترسی داشته باشند.

اما در هر حال رای دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در این‌ باره قابل تجدید نظر است و این اتحادیه می‌تواند درخواست استیناف دهد، چنان‌ چه در واکنش به لغو تحریم‌های بانک ملت و بانک صادرات نیز تقاضای تجدیدنظر کرده بود.
XS
SM
MD
LG