لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

وزیر نفت: بابک زنجانی دو میلیارد دلار پول نفت را بازنگردانده است


بابک زنجانی، میلیاردر ۴۳ ساله ایرانی
بابک زنجانی، میلیاردر ۴۳ ساله ایرانی
بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز سه‌شنبه، ۱۹ شهريور، ضمن اشاره به این که بابک زنجانی «بيش از دو ميليارد دلار از پول نفت کشور را هنوز برنگردانده» از پیگیری این موضوع توسط دولت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زنگنه افزوده است که «در حال پيگيری اين موضوع هستيم».
بابک زنجانی، ۴۳ ساله، به گفته خودش، مالک و عضو هيئت مديره ده‌ها شرکت، بانک، باشگاه ورزشی و ... در ايران و نقاط مختلف جهان با بيش از صدها ميليارد تومان سرمايه است.

او به اتهام پول‌شويی به نفع دولت ايران و نقل و انتقال غيرقانونی پول صادره از فروش نفت به داخل کشور، در ليست تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا قرار گرفته است.
تعدادی از رسانه‌ها در ايران و مسئولان سياسی، آقای زنجانی را به رانت‌خواری، فساد عظيم اقتصادی و سياسی و ارتباطات وسيع و غيرمتعارف با چهره‌های بانفوذ سياسی، امنيتی و ورزشی متهم می‌کنند.
آقای زنجانی با رد تمام اين اتهامات، خود را «يک سرباز بسيجی در جبهه اقتصادی» و «ميهن‌پرست» معرفی کرده که «نه در خريد و نه در فروش نفت» ايران نقشی نداشته و تنها پول حاصله از فروش نفت ايران را به داخل کشور منتقل می‌کند.
وزير نفت ايران درباره دو ميليارد دلاری که، به گفته او، آقای زنجانی هنوز به کشور بازنگردانده است توضيح داده که آقای زنجانی در اين خصوص گفته است: «اين مبلغ به حساب من واريز شده، اما به دليل اين که آمريکا آن را بلوکه کرده، نمی‌توانم مبلغ را به خزانه واريز کنم.»
ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا جمهوری اسلامی ايران را به علت مقاومت در برابر اجرای قطع‌نامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد که تهران را ملزم به توقف برنامه جنجالی غنی‌سازی اورانيومش می‌کنند، هدف تحريم‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف فروش نفت، بيمه، بانکداری و غيره قرار داده است.
اين تحريم‌ها که در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز و اجرايی شد، توليد و صادرات نفت ايران را به شدت کاهش داده و انتقال پول حاصل از فروش ميزان باقی‌مانده به داخل کشور را نيز دشوار ساخته است.
بيژن نامدار زنگنه، در سخنان امروز خود، در پاسخ به سوالی در مورد ايجاد ديپلماسی نفتی و گشايش فروش صادرات نفت گفته است: «ما به عنوان دومين دارنده ذخاير گاز و نفت دنيا برای هر کاری که در کشورمان بتوانيم در حوزه روابط خارجی انجام می‌دهيم و از اين قدرت و توان ملی استفاده می‌کنيم.»
وزير نفت افزوده است که «بخش نفت نيز وظيفه خود می‌داند که کمک کند به مجموع قدرت ملی و ديپلماسی کشور برای اين که از وضعيت فعلی که در آن قرار داريم، خارج شويم».
آقای زنگنه تاکيد کرده است که «ما بايد از حوزه اقتدار و توان ملی برای عبور از اين شرايط تلاش کنيم».
XS
SM
MD
LG