لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۳

ظریف پس از گفت‌وگوهای اتمی: جان کری بسیار مثبت بود


گفت‌وگوهای پراهمیت هسته‌ای، با حضور محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک برگزار شد. تیم ایران و آمریکا در این جلسه در کنار یکدیگر نشستند.

این نشست که در سطح وزیران خارجه برگزار شد به خاطر مواجهه جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران در دور یک میز اهمیت بیشتری یافته است. آخرین دیدار مستقیم وزیران خارجه ایران آمریکا به گفت‌وگوی ابراهیم یزدی و سایروس ونس در سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد.

پس از اتمام جلسه جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده مذاکرات، از این نشست ابراز رضایت کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف مستقیما صحبت کرده است.

محمد جواد ظریف این نشست را «بسیار سازنده» و «بسیار جدی» توصیف کرد. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق مذاکره همه تحریم‌ها برچیده شوند.

ظریف پس از اتمام جلسه به جلسه سخرانی حسن روحانی در شورای روابط خارجی آمریکا رفت و روحانی از وی دعوت کرد که به تریبون بیاید.

وزیر خارجه ایران خود تایید کرد که با همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگوی مستقیم در حاشیه نشست داشته است.

وزیر خارجه ایران جان کری را «بسیار مثبت» توصیف کرد و گفت درباره چندین موضوع به طور بسیار فشرده گفت‌وگو داشته است. ظریف گفت که جان کری هم دیدگاه‌های اوباما را منتقل کرده است. ظریف اظهار داشت که اکنون موقع عملی‌ کردن حرف‌هاست.

ظریف پیش از رفتن به جلسه سخنرانی روحانی، گفت‌وگوی بسیار کوتاهی هم با خبرنگاران داشت.

جان کری هم به خبرنگاران گفت که او و همکارانش در گروه ۱+۵ محمد جواد ظریف را تحسین می‌کنند که به گفته او «در لحن بسیار متفاوت بود و نسبت به احتمالات آینده بینش بسیار متفاوتی را مطرح کرد.»


وزیر خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز پس از اتمام جلسه «لحن» و «فضای» گفت‌‌وگوها را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

به گفته کاترین اشتون قرار است دور بعدی گفت‌وگوها ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو دنبال شود.

اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا، که مذاکرات را هماهنگ می‌کند اظهار داشت که حضور محمد جواد ظریف به پویایی مذاکرات انجامیده است.

هماهنگ‌کننده مذاکرات، نشست نیویورک را جدی و شاداب توصیف کرد.

رئیسان جمهوری ایران و آمریکا، هر دو، وزیران خارجه خود را مامور کرده‌اند که در مذاکرات ۱+۵ شرکت کنند.

باراک اوباما در سخنرانی سازمان ملل خود گفت به جان کری برای تماس با ایران و در هماهنگی نزدیک با دیگر اعضای گروه ۱+۵ ماموریت داده که مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کند.

حسن روحانی هم گفته است که محمدجواد ظریف را مامور پیگیری مذاکرات کرده است.

روحانی که پیش از نشست ۱+۵ با کاترین اشتون و رئیس شورای اروپا دیدار کرده بود، گفته است در تلاش است به مسئله هسته‌ای ایران در ظرف سه تا شش ماه فیصله دهد. او موقعیت کنونی را وضعیت باخت- باخت توصیف کرده است.

در همین حال همزمان با آغاز گفت‌وگوی ۱+۵ حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. پیش از آغاز سخنرانی وی محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل سخنان کوتاهی ایراد کرد. شورای روابط خارجی آمریکا مرکز پژوهشی آمریکایی با نزدیک به ۴۷۰۰ عضو است. افرادی مانند چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و فرید زکریا روزنامه‌نگار و پژوهشگر عضو این موسسه غیردولتی هستند.

روحانی در این مرکز که به بیان مواضعش پرداخت و در پرسش‌وپاسخ‌ها، ابراز امیدواری کرد روند آزادی زندانیان سیاسی ادامه یابد. وضعیت زنان، اینترنت و فیس ‌بوک، ماهواره، سیاست خارجی، یهودیان، هولوکاست و... از جمله موضوعاتی بود که حضار از روحانی سئوال می‌کردند.

در حالی که حسن روحانی در شورای روابط خارجی آمریکا صحبت می‌کرد، محمد جواد ظریف، پس از اتمام نشست ۱+۵ در این جلسه حضور یافت و روحانی به او «خسته نباشید» گفت.
XS
SM
MD
LG