لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

۱۵ سال حبس برای ایرانی متهم به طراحی ترور در باکو


بهرام فیضی شهروند ایرانی در دادگاه جرایم سنگین باکو به اتهام جاسوسی و طراحی ترور به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این فرد که ماه مارس سال جاری بازداشت شده بود، متهم به جاسوسی برای ایران، نگهداری مواد مخدر و طراحی عملیات تروریستی علیه سفارت اسرائیل در جمهوری آذربایجان شده است.

خبرگزاری «آپا» جمهوری آذربایجان زمان دقیق بازداشت این فرد را ۹ فروردین (۲۹ مارس) سال جاری گزارش داده است.

بر اساس این گزارش، وی بنا به ماده‌های ۲۷۶، ۲۱۴، ۲۰۶ و ۲۳۴ قانون کیفری جمهوری آذربایجان متهم به جاسوسی، طرح ترور، قاچاق و نگهداری مواد مخدر شده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که جمهوری آذربایجان سال گذشته نیز در آستانه برگزاری مسابقات یورویژن نیز چندین گروه به گفته مقامات باکو «تروریستی» را بازداشت کرد که حداقل هفت تن آنها تاکنون به حبس محکوم شده و ۲۹ نفر دیگر منتظر برگزار شدن دادگاه هستند.

اوایل سپتامبر، ماه گذشته رسانه‌های جمهوری آذربایجان از آغاز رسیدگی به اتهامات آقای فیضی در دادگاه خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری «دی آز» جمهوری آذربایجان فیضی در اولین حضور خود در دادگاه با معرفی خود به راسیم صادق اف، رئیس محکمه گفت که وی ساکن شهر مرزی جلفا بوده که در سال ۲۰۰۳ در رشته حسابداری از دانشگاه میانه فارغ التحصیل شده و در سال ۲۰۰۶ به باکو آمده است و یک سال بعد تشکیل خانواده داده است.

وی گفته است که در سال ۲۰۱۰ برای شرکت در مراسم فوت پدرش به جلفا رفته و آنجا اطلاعات سپاه پاسداران وی را به خاطر بازجویی جهت علت اقامت طولانی مدت در باکو موقتا بازداشت کرده که با واسطه‌گری دایی خود که افسر سپاه است، توانسته آزاد شود و به باکو بازگشته است.

فیضی در ادامه گفته است که در اکتبر سال گذشته، مهرماه، دوباره به میل خود به جلفا رفته و به اطلاعات سپاه مراجعه کرده و درباره فعالیت‌های ضد اسرائیلی و تبلیغات مذهبی خود در میان اطرافیانش سخن گفته است. وی گفت که «به اطلاعات سپاه گفتم که محل سفارت اسرائیل در باکو را دیده‌ام و حفاظت چندانی از آن محل نمی‌شود».

برپایه اعترافانی که از این شخص منتشر شده، وی گفته است «فردی که خود را با نام مشهدی یوسف به من معرفی کرد، گفت که در زمان مناسب طرح ترور علیه سفارت اسرائیل را به من خواهد گفت و بعد از این گفت‌وگو با باکو برگشتم».

در گزارش‌هایی که در جمهور ی اذربایجان منتشر شده، آمده است که وی، هنگام بازداشت مقادیری مواد مخدر نیز داشته است.
XS
SM
MD
LG