لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

وزیر خارجه آمریکا به ژنو می رود


تازه‌ترين خبرها حاکی از آن است که جان کری، وزير خارجه آمريکا، در اقدامی ناگهانی برای ديدار با محمدجواد ظريف٬ وزير خارجه ايران، و کمک برای رسيدن به توافق احتمالی در دومين دور مذاکرات اتمی،جمعه، به ژنو سفر می‌کند.
هافينگتون‌پست می‌نويسد «تصميم دقيقه آخر جان کری (برای سفر به ژنو) اين پيش‌بينی که طرف‌ها به توافق دست يابند را افزايش داده است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز می‌گويد با افزايش خوشبينی‌ها در مورد توافقی احتمالی بر سر برنامه اتمی ايران در روز جمعه، وزير خارجه آمريکا برای «کمک» به آن به ژنو می‌رود.
در همین حال، با آغاز دور تازه گفت‌وگوها، ۷۹ کارشناس ارشد و مقام‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی پیشین ایالات متحده در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از سیاست او برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در قبال ایران ستایش کرده‌اند.
کسانی مانند سفیران پیشین آمریکا در پاکستان، ترکیه، ژاپن یا روسیه در میان امضاءکنندگان این تقدیرنامه هستند.

پوشش همزمان دومین دور از مذاکرات اتمی در ژنو
روز نخست مذاکرات هسته ای
روز نخست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در حالی ۱۶ آبان‌ماه به پایان رسید که محمدجواد ظریف که ریاست هیئت مذاکره کننده ایرانی را بر عهده دارد٬ اظهار کرده است که زمینه برای نگارش متن توافقنامه بین ایران و ۵+۱ فراهم شده است.
محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به نظر او تا پایان یافتن دیدارها در ژنو٬ یعنی جمعه٬ ۱۷ آبان ماه٬ امکان دستیابی به یک «درک و توافق» میان ایران و ۱+۵ وجود دارد.
وی که با کریستین امانپور گفت‌و‌گو می‌کرد٬ افزود دو طرف می‌توانند جمعه صبح به همراه یکدیگر «توافقنامه‌ای» را نگارش کنند که به سه اصل اشاره خواهد داشت. آقای ظریف گفت که این سه اصل عبارتند از «هدف مشترک»٬ «دستیابی به نتیجه که امیدوارم در کمتر از یکسال صورت بگیرد» و مجموعه‌ای از اقدام‌های متقابل به منظور «اعتمادسازی و پاسخگویی به فوری‌ترین نگرانی‌ها».
گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا یک ساعت طول کشید و طرفین٬ این مذاکرات را پر محتوا و جدی خوانده‌اند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران در این نشست دو طرف را نمایندگی می‌کردند.
روز پنجشنبه همچنین هیئت ایرانی با روسیه و چین نیز گفت‌و‌گویی جداگانه داشت.
قرار است روز جمعه محمد جواد ظریف و کا‌ترین اشتون، همراه با عده‌ای از کار‌شناسان دو طرف٬ برای جمع بندی نشست‌های پنجشنبه دیدار کنند.
XS
SM
MD
LG