لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

افزایش ۳۶ درصدی کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری میلادی


تازه‌ترین گزارش سازمان ملل از کشت خشخاش در افغانستان که روز چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، منتشر شد حاکی از ثبت رکوردی جدید در این زمینه است. این گزارش می‌گوید که کشت خشخاش در سال ۲۰۱۳ افزایشی ۳۶ درصدی داشته است.

بنا بر گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۱۳ میزان زمین‌های زراعی زیر کشت خشخاش در این کشور از ۱۵۴ هزار به ۲۰۹ هزار هکتار رسیده که این امر تولید بالقوه تریاک در افغانستان را با ۴۹ درصد افزایش به ۵۵۰۰ تن می‌رساند.

آن طور که در گزارش سازمان ملل آمده است، ۵۵۰۰ تن از میزان تقاضای جهانی تریاک نیز بیشتر است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این افزایش در کشت خشخاش به‌رغم یک دهه تلاش غرب برای تشویق کشاورزان افغان به دست کشیدن از این نوع کشت و روی آوردن به محصولات دیگر اتفاق افتاده است.

روزنامه گاردین همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه در سازمان ملل می‌گوید که ادامه خشونت‌ها و بی‌ثباتی سیاسی در کشور افغانستان هر روز احتمال بروز کاهش عمده در کشت خشخاش را کم و کمتر می‌کند.

ولایات به رنگ قرمز افزایشی بالای ۵۰ درصد در کشت خشخاش داشته‌اند
ولایات به رنگ قرمز افزایشی بالای ۵۰ درصد در کشت خشخاش داشته‌اند

گاردین در گزارش خود قیمت هر کیلو تریاک در افغانستان را حدود ۱۳۰ دلار ذکر کرده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که در سال جاری میلادی دو ولایت بلخ و فاریاب نیز به جمع دیگر ولایات دارای کشت خشخاش پیوسته‌اند و به این ترتیب تعداد ولایات خالی از کشت این نوع محصول از ۱۷ به ۱۵ رسیده است.

در این گزارش ولایات بلخ،‌ فاریاب، بادغیس، کابل، زابل، غور و نیمروز به عنوان مناطقی معرفی شده‌اند که بیشترین افزایش کشت خشخاش یعنی بیش از ۵۰ درصد در آنها رخ داده است.

ولایات هلمند و قندهار و بدخشان در این میان شاهد افزایش ۱۱ تا ۵۰ درصدی کشت خشخاش بوده‌اند.

افغانستان در سال گذشته میلادی ۷۴ درصد تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داد و به نظر می‌رسد که هم‌چنان مقام اول در میان تولیدکنندگان تریاک را حفظ خواهد کرد.

روزنامه گاردین می‌گوید که با توجه به سرایت خشونت‌ها به مناطقی از افغانستان که زمانی در صلح و آرامش بودند و انتخابات مهمی که قرار است در آغاز سال آینده میلادی رئیس جمهور جدید این کشور را تعیین کند، کشت خشخاش ابزار خوبی برای تامین سرمایه قدرتمندان و امرار معاش کشاورزان فقیر است.

سازمان ملل در ابتدای هفته جاری در گزارشی جداگانه گفته بود که افغانستان نزدیک به یک میلیون بزرگسال معتاد به ماده مخدر تریاک و مشتقات آن دارد.
XS
SM
MD
LG