لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

کری از کنگره آمریکا خواست بخت توافق با ایران را از بین نبرد


جان کری: «درخواست ما این است که قانون‌گذاران آرامش خود را حفظ کنند و وقایع و آنچه را می‌توان به دست آورد٬ به دقت ارزیابی کنند.»
جان کری: «درخواست ما این است که قانون‌گذاران آرامش خود را حفظ کنند و وقایع و آنچه را می‌توان به دست آورد٬ به دقت ارزیابی کنند.»
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به کنگره آن کشور هشدار داد تا با تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران٬ «فرصت تاریخی» برای رسیدن به توافقی هسته‌ای با ایران را از بین نبرند.

به گزارش آسوشیتد پرس جان کری ۲۲ آبان ماه با اظهار این‌که واشینگتن به همراه سایر قدرت‌های جهان در مذاکرات ژنو به طور متحد پیشنهادی را به تهران ارائه کرده‌ است٬ گفت تصویب تحریم‌های تازه از سوی کنگره علیه ایران٬ می‌تواند «ائتلافی» را که میان این کشورها ایجاد شده در هم بشکند و به امیدها برای پایان یافتن یک دهه بن بست هسته‌ای با ایران پایان دهد.

آقای کری که پیشتر در مقام سناتور از حامیان اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران بود٬ پیش از حضور در کمیته بانکی سنا به خبرنگاران گفت: «ما تحریم‌ها را اعمال کرده‌ایم تا بتوانیم از موضع قدرت با ایران مذاکره کنیم. اکنون در حال مذاکره هستیم و اگر کنگره بخواهد یک جانبه بر شدت تحریم‌ها علیه ایران بیافزاید٬ ریسک آن وجود دارد که باور به (کارساز بودن) مذاکرات از بین برود و این مذاکرات در هم شکسته و متوقف شود.»

روز چهارشنبه٬ ۲۲ آبان‌ماه جان کری وزیر خارجه آمریکا به سنا رفت تا در مورد تازه‌ترین دور گفت‌و‌گوها میان کشورهای ۵+۱ و ایران در ژنو گزارشی ارائه کند. در این جلسه٬ کمیته بانکی سنا قرار بود تا یک بسته تحریمی جدید علیه ایران را بررسی کند.

پیشتر بررسی این تحریم‌ها در کمیته سنا با خواست دولت به دلیل آن‌چه «دادن فرصت به دیپلماسی» عنوان شد٬ به تاخیر افتاده بود.

این‌بار نیز دولت باراک اوباما بار دیگر بر توقف تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران تاکید دارد.

۲۱ آبان‌ماه٬ یک روز پیش از حضور جان کری در کمیته بانکی سنا٬ جی کارنی٬ سخنگوی کاخ سفید به کنگره آن کشور درباره تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد که شهروندان آمریکایی مایل به پیدا شدن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای حل معضل هسته‌ای ایران هستند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که کنگره ایالات متحده هنوز نتوانسته‌ است در مورد تحریم‌های تازه علیه تهران تصمیم‌گیری کند.

روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی٬ شماری از قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌‌خواه به شدت از تلاش‌های دولت اوباما برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران انتقاد کردند و در عین حال برخی دیگر هم‌صدا با دولت در مورد تصویب این تحریم‌ها هشدار دادند.

جان کری پیش از حضور در جلسه کمیته بانکی سنا به خبرنگاران گفت: «درخواست ما این است که قانون‌گذاران آرامش خود را حفظ کنند و وقایع و آنچه را می‌توان به دست آورد٬ به دقت ارزیابی کنند.»

او افزود: «اگر این روش راه به جایی نبرد٬ حق اعمال دوباره تحریم‌ها را محترم می‌شماریم. حتی خود من به کنگره خواهم آمد و خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر خواهم شد. همچنین گزینه نظامی همواره محفوظ است. بنابراین ما هیچ چیز را از دست نخواهیم داد و تنها راه را برای امکان رسیدن به نتیجه از راه دیپلماسی باز خواهیم گذاشت.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که مذاکره‌کنندگان باید «چند هفته» بیشتر فرصت داشته باشند تا ببیند آیا امکان رسیدن به توافق وجود دارد یا نه.

آخرین گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ در ژنو تا ۱۸ آبان ادامه داشت و در مدت برگزاری٬ طرفین گفت‌وگو این مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

در جریان گفت‌و‌گوهای سه روزه ايران و این گروه٬ با پیوستن ناگهانی وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، آلمان، روسیه و فرانسه به مذاکرات٬ اميدواری‌ها برای دستيابی به توافق افزايش يافت٬ اما اين نشست بدون توافق نهایی به پايان رسيد و طرف‌ها اعلام کردند که دور بعدی گفت‌و‌گوها ۲۹ آبان ماه برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG