لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

تایلند بار دیگر صحنه اعتراضات شد


معترضان به دولت تایلند از روز دوشنبه راهی خیابان‌های بانکوک، پایتخت، شده‌اند تا بار دیگر پس از سال ۲۰۱۰ آن کشور صحنه اعتراضاتی شود که این بار از جمله هواداران دولتی که سه سال پیش بر قدرت بود راه انداخته‌اند.

سه سال پیش در تایلند اعتراضاتی شکل گرفت که ده‌ها نفر در پی آن کشته شدند و هدف از آنها انتخابات زودهنگام بود. نهایتا در پی انتخابات، دولت پیشین به رهبری حزب دمکرات بار دیگر قدرت را واگذار کرد و بر کرسی اپوزیسیون نشست.

روز دوشنبه چهارم آذر ماه معترضان تایلندی ساختمان‌های وزرات اقتصاد و خارجه و نیز برخی اداره‌های دولتی را در بانکوک را محاصره کردند.

روز سه‌شنبه وزارت کشور نیز به محاصره معترضان درآمد و راه‌پیمایان راهی برخی دیگر از وزارت‌خانه‌ها نیز شدند.


این اعتراض‌ها همچنان ادامه داشته و یکی از مهم‌ترین چهره‌های آن، سوتپ توئکسوبان، رهبر پیشین حزب دموکرات و معاون نسخت‌وزیر پیشین تایلند، از راهپیمایان خواسته است تا به محاصره‌ اداره‌ها و ساختمان‌های دولتی و ماندن در خیابان‌ها ادامه دهند.

بنا بر گزارش‌ها، تازه‌ترین اعتراضات، بزرگ‌ترین از زمان اعتراضات خونین سال ۲۰۱۰ است، که البته جای معترضان در آن عملا عوض شده است.

اعضای حزب حاکم، معترضان را متهم به ایجاد هرج و مرج کرده‌اند و یک دادگاه جنایی در تایلند برای آقای توئکسوبان، حکم بازداشت صادر کرده است.

آقای توئکسوبان خود گفته است این اعتراضات به شکل نشسته و با محاصره اداره‌ها و مراکز دولتی بهترین راه اعتراضات بدون خشونت است.

معترضان و هواداران اپوزیسیون در پارلمان، یعنی حزب دموکرات، خانم اینگلاک چیناوات (شیناواترا)، نخست وزیر تایلند را متهم می کنند که بازیچه دست برادرش، تاکسین چیناوات، نخست وزیر پیشین است؛ کسی که خود سال‌هاست با اتهام‌هایی در زمینه فساد روبه‌روست.

اعتراضات سه سال پیش هواداران تاکسین چیناوات بیش از ۹۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته بود. در نهایت یک سال پس از آن حزب هوادار چیناوات دوباره به قدرت بازگشت.

نخست وزیر تایلند روز دوشنبه اعلام کرد که برای «مقابله با خشونت»، قانونی اضطراری را به اجرا می گذارد که مطابق آن ماموران امنیتی می توانند خیابان هایی را مسدود کنند، در مناطقی خاص مقرارت منع رفت‌وآمد برقرار و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی را نیزممنوع کنند.

ایالات متحده از طرف‌ها خواسته است تا از خشونت پرهیز کنند. برخی کشورهای غربی نیز از شهروندان خود خواسته‌اند چنانچه در تایلند در سفر به سر می‌برند از نزدیک شدن به مناطق مرکزی و اداری بانکوک پرهیز کنند.

روزنامه بانکوک پست می‌گوید تا ۴۰۰ هزار نفر در تظاهرات تایلند شرکت کرده‌اند.

حزب دمکرات در میان شهروندان مناطق جنوبی، ساحلی و شهرنشین تایلند از هواداران زیادی برخوردار است در حالی‌که حزب حاکم که خانواده چیناوات در آن صاحب نفوذند در مناطق شمالی و نیز میان شهروندان شهرهای کوچک‌تر و روستاها طرفداران زیادی دارد.

حزب حاکم «فوآ تای» -پیشتر با عنوان حزب قدرت مردم- از موفق‌ترین احزاب سیاسی سال‌های گذشته در تایلند به شمار می‌رود و قدرت را تقریبا بی‌وقفه با نام‌های گوناگون در دست داشته است. تا نهایتا با برکناری تاکسین چیناوات در سال ۲۰۰۶ در یک کودتا و انحلال حزب پیشین «قدرت مردم» در سال ۲۰۰۸ قدرت را در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به اپوزیسیون واگذار کرد.
XS
SM
MD
LG