لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

کاردار غیرمقیم بریتانیا از تهران دیدار می‌کند


ساختمان سفارت بریتانیا در تهران
ساختمان سفارت بریتانیا در تهران
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که «اجی شرما»، کاردار غیرمقیم آن کشور، روز سه‌شنبه ۱۲ آذر ماه وارد تهران می‌شود.

آقای هیگ در توئیتر خود با اعلام این موضوع می‌گوید در گام نخست اجی شرما به تهران رفته، سپس لندن روابط خود با تهران را گام به گام و براساس احترام متقابل افزایش می‌دهد.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیرمقیم ایران در بریتانیا، نیز روز دهم آذرماه به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گفته است در گام نخست کاردار غیر مقیم بریتانیا همراه هیئتی برای «بازدید از اماکن این کشور و مذاکره با مقام‌های وزارت خارجه» به تهران سفر می‌کند.

پس از این سفر کاردار ایرانی، آقای حبیب‌الله زاده، به بریتانیا می‌رود. هدف از سفر اولیه او نیز مانند سفر اجی شرما، «بررسی وضعیت ساختمان‌ها و اماکن و دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بریتانیایی» عنوان شده است.

آبان ماه گذشته در پی بهبود تغییرات در روابط ایران و بریتانیا با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بريتانيا اعلام کرد که آجی شرما، مسئول امور ايران در وزارت خارجه آن کشور‪،‬ را به عنوان کاردار غيرمقيم بريتانيا در ايران منصوب کرده است. همزمان ايران نیز از معرفی محمدحسن حبيب‌الله‌زاده برای نمايندگی جمهوری اسلامی در لندن خبر داد.

حمله به سفارت بریتانیا در تهران واکنش انتقادآمیز کشورهای دیگر را هم همراه داشت
حمله به سفارت بریتانیا در تهران واکنش انتقادآمیز کشورهای دیگر را هم همراه داشت
تصميم به بهبود رابطه تهران و لندن پس از ديدار اول مهر ماه میان محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران با ويليام هيگ، همتای بريتانيايی‌اش، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گرفته شد.

روابط دیپلماتیک میان تهران و لندن دو سال پیش در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و پس از حمله گروهی که در برابر سفارت بریتانیا تجمع کرده بودند به ساختمان آن سفارت‌خانه رو به تیرگی بیشتر گذاشت.

پس از آن حمله بود که سفارت بریتانیا در تهران تعطیل شد، دولت آن کشور دیپلمات‌های خود را فراخواند و سفیر ایران را نیز از لندن اخراج کرد.

پس از توقف فعالیت‌های سفارت‌خانه‌ای، عمان حافظ منافع ايران در لندن و ايتاليا نيز حافظ منافع بريتانيا در تهران معرفی شد.

اجی شرما، کاردار معرفی شده برای سفارت بریتانیا در تهران در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی، معاون سفارت بریتانیا در تهران بوده است.
XS
SM
MD
LG