لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

گروهی از نمایندگان مجلس خواستار برکناری وزیر امور خارجه ایران شدند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی.
۵۳ نماینده مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۱۷ آذر نسبت به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، که گفته‌است «آمریکا می‌تواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد» تذکر دادند و ۲۰ نماینده نیز در تذکری کتبی به رییس جمهوری خواستار تجدید نظر در ادامه خدمت محمدجواد ظریف شدند.

آقای ظریف روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، در یک سخنرانی گفته بود که «آمریکا با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد و از سیستم نظامی ما نمی‌ترسد»، که این اظهارات واکنش‌ تند مخالفان دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیش از ۵۰ نماینده مجلس طی تذکری خطاب به محمد جواد ظریف او را به «وادادگی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران» متهم کردند.

در این تذکر آمده‌است: «متاسفانه آقای ظریف که در سابقه زندگی خود حتی یک ساعت حضور در دفاع مقدس ندارد، نه شهیدی در کنار خود دیده، نه خون نه مجروحی نه تیر و نه ترکش دیده باید از این تجهیزات نظامی دشمن بترسد و آن را بزرگ پندارد در حالی که مهمترین سیستم دفاعی ما در کنار پیشرفت‌های نظامی، روحیه شهادت‌طلبی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند سنگ کوچکی ماشین جنگی دشمنان ما را از کار می‌اندازد.»

حمید رسایی، حسین طلا، مسعود میرکاظمی، روح‌الله حسینیان و حسین مظفر از جمله این تذکر دهندگان هستند و متن آن نیز از سوی حمید رسایی، نماینده تهران، تنظیم شده‌است. اغلب این افراد وابسته به جبهه پایداری از تشکل‌های تندرو در جریان اصولگرایان هستند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا گزارش داده که ۲۰ نماینده مجلس روز یکشنبه تذکر کتبی دومی به آقای ظریف دادند و خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران، «خواستار تجدید نظر در ادامه خدمت محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به علت مواضع وی در برابر دشمنان و نادیده گرفتن امنیت و عزت ملی ایران شدند.»

در متن این تذکر آمده‌است: «آقای ظریف در ۱۱۰ روز گذشته در موارد مختلفی مصادیق عزت و اقتدار ملت ایران را با مواضع ناپسند خود نادیده گرفته و باعث جریحه دار شدن عزت انقلاب اسلامی، ملت ایران و خانواده شهدا و رزمندگان شده‌است که مصادیق آن مختصرا به شرح زیر است: آقای ظریف در دانشگاه تهران: "آمریکا می‌تواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد".
آقای ظریف در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی در نیویورک در مورد هولوکاست: "من درباره این موضوع با رهبر صحبت کردم ایشان این موضوع را تکذیب می‌کنند". (تحریف مواضع رهبر معظم انقلاب).
آقای ظریف در امارات: "ما آماده‌ایم در مورد جزایر مذاکره کنیم".
آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: "آن دو کار نابجا بود تلفن رییس جمهوری به اوباما و طولانی شدن مذاکره من در نیویورک با جان کری".

امضا کنندگان این تذکر تاکید کرده‌اند که در همه این موارد وزیر امور خارجه این سخنان را تکذیب کرده‌است.

واکنش‌های تند برخی اصولگرایان به اظهارات جنجالی وزير امور خارجه ايران درباره توان نظامی آمریکا در مقایسه با ایران، و از جمله حملات لفظی حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات، که آقای ظریف را به «نفهمی» متهم کرده بود، باعث شد تا وزیر امور خارجه ایران درباره اظهارات خود توضیح دهد.

وی روز شنبه، ۱۶ آذر، تاکيد کرد: «آن چه که آمريکا از آن می‌هراسد مقاومت مردم ايران است» و «در عين حال که به توان و قدرت دفاعی و نيروهای بسيجی کشور افتخار می‌کنيم، اين امر واقعيتی انکارناپذير است».

درخواست گروهی از نمایندگان مجلس از حسن روحانی برای تجدید نظر در ادامه خدمت محمدجواد ظریف در حالی صورت می‌گیرد که آقای ظریف قرار است روز سه‌شنبه این هفته برای دهمین بار از زمان تشکیل دولت یازدهم به مجلس برود تا این بار درباره جایگاه تحقیق و توسعه هسته‌ای در توافقنامه ژنو و نیز سیاست «نگاه به شرق» به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا، علاوه بر این، محمدجواد ظریف این هفته نیز مهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است تا پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان باشد؛ سوالاتی که تا پیش از این حول مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و توافق ژنو می‌گذشت ولی این بار درباره سیاست «نگاه به شرق» است.
XS
SM
MD
LG