لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

عدم احضار رحیمی به دادگاه فساد، صدای روزنامه سپاه را هم درآورد


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه از نامه سرگشاده ۹ چهره اصلاح‎طلب به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی برای «پایان دادن به سوء تفاهم‌های سال ۸۸ و حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد» خبر داده است.

روزنامه اعتماد همچنین ضمن انتشار عکسی از حضور محمد خاتمی در سفارت آفریقای جنوبی در تهران، از «ادای احترام خاتمی به ماندلا» و «امضای دفتر یادبود نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی توسط رئیس‌ جمهور سابق ایران» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز از «افشای ابعاد جدید فساد مالی در تامین اجتماعی به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان» خبر داده است.

جواد جهانگیرزاده نماینده اصولگرای مجلس نهم در گفت‌وگو با روزنامه شرق تاکید کرده است که «حمایت برخی نمایندگان از مرتضوی خطای سیاسی بود».

روزنامه شرق همزمان در شماره سه‌شنبه ضمن انتشار گفت‌وگویی با سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد، از قول وی نوشته است: «اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه را به «کمیسیون اصل ۹۰ داده‌ام»، اما محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این روزنامه گفته است: «هیچ مسـتندﺍتی به من نرسیده و مرتضوی خلاف وﺍقع گفته است».

روزنامه‌های جوان و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره برگزاری دوباره دادگاه بیمه ایران و استانداری تهران خبر داده‌اند که به‌رغم اتهامات وارد شده به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، حتی با پایان دولت دهم نیز به دادگاه احضار نشده است.

روزنامه مردمسالاری از بررسی اختلاس ۱۹۹ میلیارد تومانی در جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داده است.

روزنامه جام جم از«افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان» در سال آینده خبر داده و نوشته است: «رشد حقوق کارمندان در سال آینده ۷ درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است.»

روزنامه شهروند اظهارات مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی، را درباره شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار داده و نوشته است: «پس از فیس‌بوک، این‌ بار نوبت به "وی‌چت" و "اینستاگرام" رسید، از این پس قرار است پلیس بر این دو شبکه اجتماعی نیز نظارت داشته باشد.»

نامه ۹ چهره اصلاح‌طلب به روحانی برای رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه از نامه سرگشاده ۹ چهره اصلاح‎طلب به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی برای «پایان دادن به سوء تفاهم‌های سال ۸۸ و حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، فیاض زاهد، رضا نوروززاده، سعید لیلاز، اسماعیل دوستی، مسعود سلطانی‌فر و نعمت احمدی طی نامه‌ای به حسن روحانی، خطاب به رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «شایسته است که حضرت‌عالی و شورای عالی امنیت ملی با نگاهی مثبت در تعامل با مقامات عالی‌رتبه برای آزادی زندانیان سیاسی» اقدام کنید و «به‌ صورت کارآمدی درباره رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اقدام شود».

نویسندگان این نامه سرگشاده ضمن حمایت از سیاست خارجی دولت روحانی و توافق هسته‌ای ژنو، به رئیس جمهوری اسلامی یادآوری کرده‌اند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خردادماه «بازتابی از اراده ملت بزرگ ایران و در راستای تمایل و خواست آنان برای تغییر در سیاست‌ها و رویکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است» و اکنون «نمی‌توان در عرصه خارجی به انحصار نه گفت، اما در منظر داخلی به محدودیت و تضییع حقوق شهروندی رضا داد، یا خود را فارغ از مسئولیت در این باره دانست».

به نوشته روزنامه اعتماد، ۹ چهره اصلاح‌طلب در نامه سرگشاده خود به حسن روحانی تاکید کرده‌اند که «مردم ایران از تحقیر در دو جبهه داخلی و خارجی توامان منزجر بودند، و در عرصه خارجی احترام متقابل و در جبهه داخلی احترام به حقوق شهروندی را طلب کرده‌اند» و به همین دلیل دولت یازدهم پس از «توفیق قابل ملاحظه در سیاست خارجی» باید «در ارتباط با برخی سوءتفاهم‌های باقی مانده از انتخابات ۸۸ هم اقدامی عاجل» صورت دهد.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به این که «در انتخابات ۸۸ بسیاری اشتباه کردند»، تاکید کرده‌اند که «نمی‌خواهیم همچنان در گذشته تنفس نماییم» و به استناد پیشنهاد محمد خاتمی گفته بود «بهتر است طرفین همدیگر را مورد بخشش قرار دهند»، خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند «شایسته است که حضرت‌عالی و شورای عالی امنیت ملی با نگاهی مثبت در تعامل با مقامات عالی‌رتبه برای آزادی زندانیان سیاسی» اقدام کند و «در این میان لازم است تا به‌ صورت کارآمدی درباره رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اقدام شود»، چرا که «ادامه این وضعیت به نفع هیچ‌ کس جز تندروهای افراطی که هدفی جز نابودی و هدم کشور ندارند نیست».

در این نامه همچنین ۹ چهره اصلاح‌طلب از حسن روحانی خواسته‌اند تا «با توجه به چهره بین‌المللی خاتمی از وی مصرانه درخواست شود تا در مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا حضور یابد».

در بخش دیگری از این نامه نیز با اشاره به «تجربه دولت اصلاحات»، ۹ چهره اصلاح‎طلب به حسن روحانی هشدار داده‌اند تا «مبادا به گونه‌ای رفتار شود که نیروهای حامی رئیس‌ جمهور در استان‌ها احساس تضییع کنند».

ابعاد جدید از تخلف در تامین ‌اجتماعی؛ افشای فساد ۳۳ هزار میلیارد تومانی

روزنامه تهران امروز از «افشای ابعاد جدید فساد مالی در تامین اجتماعی به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره نوزدهم آذرماه با تاکید بر این که «داستان تحقیق و تفحص از سازمان تامین ‌اجتماعی نه تنها تمامی ندارد که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود»، خبر داده است که «علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک تخلف ۳۳ هزار میلیارد تومانی در قرارداد تامین اجتماعی با شرکت بابک زنجانی پرده برداشت».

به گزارش این روزنامه، علی ربیعی روز دوشنبه در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی به کالبدشکافی تخلفات بسیار مهم در تامین‌اجتماعی پرداخت و از جمله به «یک فقره ۳۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد» و گفت: «در یک فقره قرارداد بین سازمان تامین‌اجتماعی و شرکت بابک زنجانی قرارداد ۱۷ هزار میلیارد تومانی منعقد شده و به ارزش واقعی آن توجه نشده است»، در حالی که «در گزارش تحقیق و تفحص مجلس ارزش واقعی این قرارداد ۵۰ هزار میلیارد تومان ذکر شده است».

روزنامه تهران امروز یادآوری کرده است که «اشاره علی ربیعی به بخشی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین ‌اجتماعی است که در جایی از این گزارش به قرارداد ۱۷ هزار میلیاد تومانی شستا و شرکت سورینت قشم اشاره شده است».

به نوشته این روزنامه، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که در جریان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد «تخلفاتی بسیار بزرگ زیر سایه سنگین برخی پاداش‌های خارج از ضابطه در تامین ‌اجتماعی قرار گرفته است»، خطاب به مدیران سازمان تامین‌اجتماعی گفت: «در این بی‌انضباطی مالی بیش از همه شما طلبکارید و من پیگیر حق شما هستم».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت که «طی دو ماهی که از مدیریت تقی نوربخش، مدیرعامل جدید سازمان تامین ‌اجتماعی می‌گذرد فقط در یکی از شرکت‌های شستا حدود ۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده و من امیدوارم در آینده شرایط خیلی بهتر شود».

نماینده اصولگرای مجلس: حمایت برخی نمایندگان از مرتضوی خطای سیاسی بود

جواد جهانگیرزاده نماینده اصولگرای مجلس نهم در گفت‌وگو با روزنامه شرق تاکید کرده است که «حمایت برخی نمایندگان از مرتضوی خطای سیاسی بود».

روزنامه شرق یادآوری کرده است که در تیرماه سال ۹۱ و در حالی که سعید مرتضوی از متهمان در جنایات بازداشتگاه کهریزک بود و حتی برخی از نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی و غلامعلی حداد عادل به دنبال برکناری او از ریاست سازمان تامین اجتماعی بودند، ۱۵۱ نماینده مجلس در نامه‌ای از وی حمایت کردند.

جواد جهانگیرزاده نماینده اصولگرای مجلس نهم به این روزنامه گفته است که «هر نماینده‌ای رای خودش را دارد، به هر حال دموکراسی یعنی همین. البته ماهیت برخی امضاهای آن روز سیاسی بود، نوعی حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد. به هر حال آن حمایت خطای سیاسی بود».

این نماینده مجلس نهم همچنین گفته است که اظهارات اخیر سعید مرتضوی درباره پرداخت پول و کارت هدیه به بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس نیز قابل اعتماد نیست و «به ﺍین سادگی نمی‌شود به مرتضوی و حرف‌هایش ﺍعتماد کرد».

روزنامه شرق همزمان در شماره سه‌شنبه ضمن انتشار گفت‌وگویی با سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد، از قول وی نوشته است: «اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه را به «کمیسیون اصل ۹۰ داده‌ام».

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و از متهمان جنایات بازداشتگاه کهریزک که در دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت و یک هفته پیش در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به موارد متعددی از فساد مالی متهم شد، در گفت‌وگو با روزنامه شرق از پرداخت پول و کارت هدیه به نمایندگان مجلس دفاع کرده و گفته است: «نمایندگان امین مردم هستند اگر نباشد که ۱۰ تا ۲۰ کارت هدیه را درست هزینه کند که نمی‌شود به او گفت وکیل مردم».

مرتضوی همچنین گفته است که «پیرو درخواست آقای پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی آمار دقیق نمایندگان را با ذکر مشخصات به آن مرجع محترم ارسال داشته‌ام».

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اما به روزنامه شرق گفته است: «هیچ مسـتندﺍتی به من نرسیده. مرتضوی خلاف وﺍقع گفته است. نه نامه‌ای به من دﺍده و نه فهرسـتی ﺍز نمایندگانی که کارت هدیه گرفته ﺍند».

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم همچنین گفته است: «کارنامه مرتضوی در گزارش تحقیق‌ و تفحص از سازمان تامین‌ اجتماعی برای همه مشخص شده است»، اما در صورت «ارائه احتمالی فهرست نمایندگان دریافت‌کننده هدیه، مجلس، در صورت محرزشدن هویت نمایندگانی که کارت‌هدیه دریافت کرده‌اند، مسئله را پیگیری خواهد کرد و جزئیات را بررسی می‌کند».

عدم احضار رحیمی به دادگاه فساد، صدای روزنامه سپاه را هم درآورد

روزنامه‌های جوان و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره برگزاری دوباره دادگاه بیمه ایران و استانداری تهران، خبر داده‌اند که به رغم اتهامات وارد شده به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، حتی با پایان دولت دهم نیز به دادگاه احضار نشده است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره سه‌شنبه با اشاره به «بازگشایی مجدد پرونده اختلاس از بیمه ایران» نوشته است: «متهمان باند فاطمی اعترافات خود را انکار کردند».

این روزنامه با اشاره به این که دور تازه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران روز دوشنبه به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه ۷۹ دادگاه کیفری و با حضور چهار قاضی مستشار به صورت علنی برگزار شد، یادآوری کرده است که اولین جلسه محاکمه اعضای «باند فاطمی» در اسفند ۸۹ برگزار شد، اما به دلیل وجود نقص در پرونده، جلسات بعدی آن با تاخیری یک ساله در اواخر سال ۹۰ تا تیرماه ۹۱ برگزار شد نوشته است: «شبکه فساد اقتصادی خیابان فاطمی متشکل از افرادی به اسامی جابر ابدالی، الیاس محمودی، مسعودی و برخی افراد بوده که همه این افراد دستگیر شده‌اند».

این روزنامه ضمن یادآوری افشاگری الیاس نادران درباره اعضای «باند فاطمی»، از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد نیز با اسم اختصاری «م- ر» به عنوان متهمان اصلی این پرونده نام برده و نوشته است: «آقای "م- ر" رئیس حلقه فساد در خیابان فاطمی است که نسبت به جمع‌آوری منابع از محل منابع فاسد و توزیع آن تصمیم‌گیری می‌کرده است و اکنون همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده‌اند، الا م- ر».

این روزنامه همچنین به سمت‌های الیاس محمودی رئیس پیشین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و رئیس وقت مجتمع قضائی ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره‌ای نکرده، اما نوشته است که روز سه‌شنبه در اولین جلسه از دور تازه محاکمه باند فاطمی نیز محمدرضا رحیمی «به عنوان یکی از متهمان این پرونده، در جلسه دادگاه حضور نداشت».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در عین حال نوشته است: «باید دید که با پایان یافتن دولت دهم، به اتهامات "م- ر" که بارها از وی در دادگاه اسم برده شده نیز رسیدگی می‌شود یا خیر؟» اما این «موضوع حداقل در جلسه سه‌شنبه اتفاق نیفتاد».

روزنامه تهران امروز نیز از «طرح ده‎ها اتهام مالی در دادگاه بیمه ایران» خبر داده و نوشته است: «اهمیت این دور از رسیدگی به پرونده بیمه ایران به آن جهت است که یکی از متهمانی که در این دور به اتهامات او رسیدگی خواهد شد، فردی است که به "جعبه سیاه پرونده" مشهور شد و در دور قبلی دادگاه ادعاهایی را درخصوص "محمدرضا رحیمی" مطرح کرده است».

به گزارش این روزنامه، برخی از متهمان این پرونده روز سه‌شنبه «به اختلاس و رشوه‌گیری به مبلغ ده‌ها میلیارد تومان متهم شدند و از خود دفاع کردند».

تهران امروز با اشاره به این که پرونده «اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران ۷۸ متهم دارد» نوشته است: «در دور دوم رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران قرار است به اتهام ۲۲ متهمی که حکم مجازات آنها در دیوان عالی کشور نقض شده است رسیدگی شود».

اختلاس ۱۹۹ میلیارد تومانی در یکی از گمرک‌های جنوب ایران

روزنامه مردمسالاری از بررسی اختلاس ۱۹۹ میلیارد تومانی در جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، عزت‌الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی برگزار شد، گفته است که در این جلسه «یکی از مفاسد اقتصادی در یکی از گمرکات جنوب» مورد بررسی قرار گرفت، که «مبلغ این فساد در حدود ۱۹۹ میلیارد تومان بوده است که در یکی از گمرکات جنوب اتفاق افتاده است».

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول عزت‌الله یوسفیان ملا نوشته است: «عوامل این اختلاس دستگیر شده‌اند و یک نفر هم فراری است که برای وی قرار تعقیب صادر شده است.»

به گفته این نماینده مجلس نهم، در این جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی «محمود علوی وزیر اطلاعات، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی و معاونین این بانک، علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران و ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه» حضور داشتند، و طی آن ولی‌الله سیف گزارشی از «معوقات بانکی و نحوه وصول آن ارائه کرد و گفت که «آخرین مبلغ معوقات بانکی در حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است».
XS
SM
MD
LG