لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

رئیس هیئت اروپایی از «سفر بدون پیش‌شرط» به ایران می‌گوید


پس از حدود شش سال،‌ قرار است هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران، روز پنجشنبه راهی تهران شود. سفری که بارها در گذشته به دلیل پیش‌شرط‌های نمایندگان پارلمان اروپایی لغو شده بود.

در سال گذشته نام پارلمان اروپایی پس از آن با نام ایران گره خورد، که دو ایرانی، جعفر پناهی فیلمساز و نسرین ستوده وکیل دادگستری، برنده جایزه ساخاروف برای حقوق بشر شدند. جایزه ای که با گذشت یکسال و نیم هنوز به آنها اعطا نشده است.

درباره سفر هیئت اروپایی به ایران که قرار است از روز پنجشنبه آغاز و تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه یابد، رادیوفردا با رئیس هیئت پارلمان اروپایی در رابطه با ایران گفت‌وگو کرده است. «تاریا کرونبرگ» از فنلاند که عضو گروه سبزها و اتحاد آزاد اروپایی است، در این گفت‌وگو از دلایل سفر و اهمیت موضوع حقوق بشر در این سفر می‌گوید.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:31 0:00
لینک مستقیم
چه اتفاقی افتاده است که پس از شش سال وقفه و دوبار لغو برنامه سفر شما در سال اخیر، حال قرار است این سفر انجام شود؟

پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید و همچنین وزیر امور خارجه، در ایران شاهد وضعیت تازه‌ای هستیم. هر دو کسانی هستند که از رابطه بهتر با جامعه بین‌المللی و غرب سخن گفته‌اند. دومین اتفاقی که در این مدت افتاده این است که در ماه نوامبر، ما شاهد یک توافق حتی برای شش ماه با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش بودیم.

در نتیجه به نظر من وضعیت تغییر کرده است. ما همچنین با این سفر می‌خواهیم، پشتیبانی خود از مردم ایران را نشان دهیم که به تغییر رأی داده بودند. در نتیجه این سفر دلایل مختلفی دارد.

ممکن است مشخصاً بگویید که هدف شما از این سفر چیست؟

هیئت‌های پارلمان اروپایی درباره کشورهای ثالث، ( کشورهای غیر عضو اتحادیه) یک هدف مشخص دارند و آن ایجاد ارتباط و گفت‌وگو با پارلمان‌های این کشورهاست، و هدف ما در این سفر برقرار کردنِ گفت‌وگویی‌است که چندسالی‌است متوقف شده است.

در نتیجه ما با نمایندگان پارلمان ایران دیدار کرده و درباره مباحث مختلف گفت‌وگو می‌کنیم، و هیئت نتایج این سفر را برای پارلمان توضیح می‌دهد و فکر می‌کنم که وقتی ما در ماه ژانویه در پارلمان اروپایی درباره ایران صحبت کنیم، اطلاعات بهتر و دقیق‌تری درباره این کشور خواهیم داشت.

در یکی از گزارش‌هایی که درباره برنامه سفر شما و همکاران‌تان منتشر شده، آمده است که شما این بار بدون پیش‌شرط به ایران می‌روید. موضوع پیش‌شرط آن هم درباره مثلاً دیدار با برخی از زندانیان سیاسی، پیش از این از دلایل عدم موافقت با سفر شما بوده است. آیا این گزارش درست است،‌که شما این بار پیش‌شرط تعیین نکردید؟

این درست است که ما پیش‌شرط تعیین نکردیم. هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا، راهی ایران می‌شود تا درباره مسائلی که برای ما اهمیت دارد صحبت کنیم یکی از این مسائل حقوق بشر است که برای ما مهم است که بدانیم چه تغییراتی در حال انجام در این زمینه است.

درگذشته این گونه بود که پیش‌شرط تعیین می‌شد و دولت ایران آنها را نمی‌پذیرفت. همچنین یکی از دلایل سفر نکردن در برخی موارد،‌ موضوعات فنی بود، اینکه مثلاً یک نماینده موفق به دریافت ویزا برای سفر به ایران نشده بود. در نتیجه پیش از این پیش‌شرط مطرح می‌شد، اما این بار هیئت رئیسه (مجموعه رئیس پارلمان و رؤسای گروه‌های سیاسی‌ای که در پارلمان اروپایی هستند) به دلیل شرایط جدید ایران، موافقت کرد که این سفر بدون پیش‌شرط انجام شود.

اما گزارش شده که برخی از نمایندگان به دلیل نبودن پیش‌شرط، در این سفر شما را همراهی نخواهند کرد...

این درست نیست. شما درباره گروه ای‌پی‌پی یا همان حزب مردم اروپایی (متشکل از احزاب اروپایی میانه و میانه متمایل به راست که در هیئتِ در رابطه با ایران هم نماینده دارد) می‌گویید که پیشتر می‌خواستند به ایران بروند و موفق به انجام سفر نشدند.

آنها درباره این می‌گفتند که چنین سفری می‌تواند با مذاکرات هسته‌ای تداخل داشته باشد. اما حال که توافق اولیه ژنو به دست آمده،‌ به نظرم این موضوعیت ندارد. باید این را هم اشاره کنم که ما درباره مسئله هسته‌ای در ایران صحبت نمی‌کنیم. ما با نمایندگان پارلمان و همچنین نمایندگان جامعه مدنی در ایران، خصوصاً درباره مسئله بسیار مهم حقوق بشر گفت‌وگو خواهیم کرد.

درباره حقوق بشر گفتید. دو ماه پیش، همکار شما هانس اسوبودا،‌ که در سفری از سوی ائتلاف پیشروی سوسیالیست و دموکرات‌ها در پارلمان اروپایی به ایران رفته بود، به رادیو فردا گفت که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، به او وعده داده که پناهی و ستوده، دو برنده جایزه ساخاروف آزاد هستند و در سفر بعدی می‌توان با آنها دیدار کرد. آقای اسوبودا هم ابراز امیدواری کرده بود که در صورت سفر هیئت شما به ایران این اتفاق بیفتد. آیا چنین برنامه‌ای دارید؟

راستش نمی‌دانم. ما هنوز برنامه دقیقی نداریم. پیشنهادها و درخواست‌های خود را داده‌ایم اما برنامه نهایی هنوز مشخص نیست.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG