لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

هشت سال زندان در آمریکا برای کمک به پرتاب ماهواره ایرانی


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک شهروند آمریکایی به جرم کمک به جریانی که به نخستین پرتاب یک ماهواره ایرانی انجامیده است، به هشت سال زندان محکوم شد.

نادر مدانلو، روز جمعه ۲۹ آذر ماه، حکم خود را از دادگاه فدرال ایالات متحده دریافت کرد.

وکیل او درخواست کم‌تر از ۲۷ ماه زندان را برای حکم نهایی کرده بود، اما دادستان خواسته بود تا آقای مدانلو بین ۱۶ تا ۲۰ سال را در زندان بگذراند.

دادگاه این شهروند را به اتهلم شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران، برای کمک به ایران در پروژه‌ای که به پرتاب ماهواره سینا-۱ از روسیه انجامید، مجرم شناخته است.

دادستان گفته است مدانلو و همدستانش ۱۰ میلیون دلار برای کمک به این پروژه دریافت کرده است.

روند محاکمه آقای مدانلو از اردیبهشت ماه سال جاری در ایالت مریلند آمریکا آغاز شده بود.

قاضی دادگاه در آغاز این محاکمه گفته بود پرونده او ابعاد پیچیده‌ای دارد. به گفته دادگاه آقای مدانلو از مغایرت فعالیت‌های خود با قوانین تحریمی علیه ایران با خبر بوده است.

از سوی دیگر وکیل مدافع مدانلو با انتقاد از کیفرخواست موکل خود در جریان دادگاه گفته بود که به این پرونده قضایی ایرادهای فراوانی وارد است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این شهروند در کار خود پنج همدست نیز داشته است.

این شش نفر در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده بودند.

در آن زمان خبرگزاری فرانسه گفته بود که او با «حمید مالمیریان» که خود را نماینده دولت ایران معرفی کرده و مسئولان شرکت «پولیگلات» روسی دیدار کرد تا قراردادی را برای پرتاب ماهواره ببندد.

ماهواره سینا-۱ در آبان ماه سال ۱۳۸۴ سوار بر موشکی روسی از پایگاه فضایی پلستسک روسیه به فضا پرتاب شد و به این ترتیب برنامه‌های ماهواره‌ای ایران نیز شکلی عملی به خود گرفت.

ایران چندین ماهواره دیگر نیز ساخته است که در این میان می‌توان از ماهواره‌های امید، مصباح یا زهره یاد کرد اما اکثر آنها به فضا پرتاب نشده‌اند.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فناوری به ایران منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG