لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

بعیدی‌نژاد: توافق ژنو احتمالا در دهه سوم ماه ژانویه اجرا می‌شود


 حمید بعیدی‌نژاد
حمید بعیدی‌نژاد
حمید بعیدی‌نژاد، معاون وزارت خارجه، می‌گوید که ایران و گروه ۱+۵ توانسته‌اند به «یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق» ژنو دست یابند و این توافقنامه در دهه سوم ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ احتمالا به اجرا می‌آید.

دور سوم مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه در ژنو آغاز شد و تا ساعت هفت صبح روز سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه ادامه داشت.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، سرپرست هیات تیم ایرانی و استفان کلمنت معاون کاترین اشتون نمایندگی ۱+۵ را در این دور از مذاکرات برعهده داشتند.

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه گفته بود که «پیشرفت‌های نسبتا خوبی» در این مذاکرات به دست آمده است. عراقچی همچنین گفت احتمالا هفته آینده با دیگر معاون خانم اشتون، هلگا اشمید، برای حل مسائل باقی مانده و اجرایی کردن توافق ژنو دیدار خواهد داشت.

حمید بعیدی‌نژاد درباره نتایج به دست آمده از این مذاکرات محرمانه به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اساس جمع‌بندی و مذاکرات انجام شده با هیات‌های کارشناسی ۱+۵ زمان اجرایی شدن توافق ژنو دهه سوم ژانویه خواهد بود.»

این مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ادامه گفت که «دو طرف توانستند به یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق برسند و دیدگاه‌ها و برداشت‌ها اکنون یکسان است».

به گفته بعیدی‌نژاد قرار است گزارش و جمع‌بندی این مذاکرات به مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران ارائه شود تا تصمیم نهایی درباره‌ آن اتخاذ شود. وی همچنین گفت که پس از وارد شدن به مرحله اجرای توافق، کمیسیون مشترکی تشکیل خواهد شد که نقش آن نظارت درباره نحوه اجرای «برنامه اقدام مشترک» است.

معاون وزارت خارجه ایران در ادامه افزود تاریخ پیشنهادی گروه‌های کارشناسی برای اجرای توافق ژنو «دهه سوم ژانویه» است. وی در عین حال تاکید کرد زمان اجرای توافق در نهایت «به تصمیم مدیران سیاسی دو طرف بستگی دارد».

این عضو تیم‌ مذاکر‌ه‌کننده ایرانی، ادامه مذاکرات تا آستانه سال نوی میلادی را نشان از «تمایل دو طرف برای هرچه زودتر» به اجرا درآوردن توافق ژنو ارزیابی کرده است.

وی تاکید کرد در گزارش و جمع‌بندی نهایی آمده است که «اجرای توافق به طور کامل برای هر دو طرف در یک روز و به طور یکسان و متوازن آغاز شود، بدون این‌که یک طرف بخواهد طرف دیگر اقدامی را زودتر انجام دهد.»

سوم آذر ماه امسال پس از سه دوره مذاکرات در شهر ژنو، ایران و گروه ۱+۵، سرانجام به یک توافق موقت برای حل‌وفصل مسائل و ابهامات برنامه هسته‌ای ایران در قالب «برنامه اقدام مشترک» رسیدند.

برپایه این توافق در ازای شفافیت بیشتر و برخی از اقدامات داوطلبانه از سوی ایران، گروه ۱+۵ قبول کرد که از تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند و برخی از تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.

پس از این توافق سه دور مذاکره در سطح کارشناسی در شهرهای وین و ژنو برگزار شد.

در همین حال شورای اتحادیه اروپا، که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این اتحادیه است، در ۲۵ آذرماه با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای فوری توافق ژنو شد

وزیران ۲۸ کشور اروپایی در این بیانیه اعلام کردند که پس از تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اتحادیه تحریم‌های مندرج در توافقنامه ژنو را به حال تعلیق در می‌آورد.

در دیگر سوی اقیانوس اطلس هم کاخ سفید به کنگره هشدار داده که در صورت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG